Sabtu, 9 Januari 2010

Pena! 7

Perasan tak ayat 13 cakap "Yang jahat kejam yang selain itu tidak tentu pula bapanya"???

Tahu tak apa yang menarik dengan ayat ini? Sebenarnya kalau kawan-kawan tengok ayat ini; perkataan

-jahat kejam-


itu menunjukkan betapa teruk yang amat si pendusta dan musuh Allah. Itu dah terjemah. Perkataannya arab nya 'utullin itu maksudnya orangnya kasar, tidak berperasaan, kuat makan dan minum, tamak haloba serta bakhil..Keras wataknya, busuk hatinya dan buruk pergaulannya.. DAhsyat tak? FUh.. tak tahulah kalau ada orang cakap tak dahsyat lagi..

Tengok? Teruk habes musuh Allah kena kutuk dalam Quran. Ada rasa nak jadi musuh Allah lagi ke? Opss brutal pulak cakap.. Tapi nak buat cane.. Dah kalau nak banding dengan 'kebrutalan' manusia itu menghalang kerja dakwah Rasulullah itu? Ha fikir-fikir lah ye..

Kadang-kadang kita takut nak bagi tahu orang lain, ada ayat Quran macam ni kan? Tahu tak, ayat Quran turun bukannya hanya sebagai berita gembira untuk orang mukmin.. Ia jugak ancaman buat orang kafir.. Inilah antara contohnya. Kita mesti terima hakikat ini.

Orait sambung balik. Bukan sahaja jahat dan kejam yang Allah sebut. Ada satu lagi yang disebut dihujung ayat 13 ni. "Tidak tentu pula bapanya".. Ha perasan pape tak?? Ini jugak merupakan salah satu sifat musuh Islam. Faham tak?

Maksudnya, dia adalah pendatang dalam sesuatu kaum (keturunannya boleh dipertikaikan).. Sebelum ni, penulis pernah dengar kuliah subuh Ust zahazan dalam radio IKIM.. USt cakap, bila al-walid dengar ayat ni turun, terus dia cari 'ayah' dia dan bertanya tentang keturunan dia.. Barulah dia tahu bahawa selama ini dirinya (al-walid) bukanlah anak dari 'bapa' yang dia ada itu.. 'Ayah' dia punya simpan rahsia, tapi Allah dah pecahkan rahsia tu! ha kan?? DAH lah kena kutukan dahsyat, siap bocor rahsia yang dia tak pernah terfikir pun selama ini..

Akhir sekali, apa-apa pun Allah nak cakap pada kita anak-anak yang ramai, harta yang banyak itu BUKANLAH KEMULIAAN!.. Ia hanyalah ujian. JAdikanlah iktibar dalam sirah Nabi ini, bagaimana seorang yang telah diuji dengan Allah dua perkara ini telah terpedaya dengannya..

alangkah hinanya MUSUH ALLAH!

16-Orang yang demikian akan didedahkan kehinaannya, Kami akan adakan tanda di atas hidungnya yang berupa belalai itu.

bersambung

Tiada ulasan:

Entri terkenal