Jumaat, 12 Oktober 2012

tak letih ke?

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang ada dalam hati manusia.

Tiada manusia yang sempat lari dari-Nya walaupun sesaat cuma.

Bila manusia lain bertanya..

"awak tak penat ke?"

Mahu sahaja menjawab..

"Aku juga manusia.. penat dan letih itu adat.."

Tapi biasanya perkataan yang meluncur keluar tidak pernah sama seperti yang terbayang dikepala.

Yang keluar hanyalah..

"ya, penat la jugak"..

"Habis, kenapa awak nak buat jugak?"

"sebab itu kerja saya dan saya tidak boleh tangguh"..

Mungkin maksud perbualan ini boleh ditafsir dengan pelbagai rupa..

Apalah guna segala kepenatan yang super ini jika ia hanya dimusnahkan sekelip mata dengan 1 patah pujian manusia kerdil yang tidak punya apa-apa..

Wahai para daei..
Berusahalah beramal hanya kerana-Nya.
Pujian dan cacian manusia tidak akan menambah dan mengurangkan amal kita walau sedikit pun.

...

Aku takut.
pada ujian Allah yang tidak mampu aku lalui.
Pujian manusia menghancurkan.
Menghancurkan amal dan penat lelah ku.

...

Cukuplah kesilapan lalu berlaku sekali.
Ia tidak perlu berulang lagi.

Selamat berjuang wahai seorang hamba!

Tiada ulasan:

Entri terkenal