Khamis, 31 Mei 2012

Al-Quran mengubat manusia hingga ke akar umbi

Hai!..
Suka hati je hai-hai kan..

untuk menarik manusia, kita perlu mengikut tarikan mereka dahulu.. sikit je. hingga mereka rasa kita sebahagian dari mereka.. jangan sampai mereka tarik kita terus.
Fuh.
Main tarik tali ni memang bahaya. Kalau tidak kuat, mahunya terperosok ke kawasan lawan. Masuk ke kawasan lawan ok lah lagi.. Kalau terperosok ke lembah maksiat??

Minta Allah jauhkan kita semua dari kekalahan hakiki ini. InsyaALLAH.

Apa nak buat bila melihat manusia buat maksiat pada ALLAH secara terangan?
Ala..

mendedahkan aurat..
bergaul lelaki perempuan tanpa batasan..
mensyirikkan Allah..
Melalaikan ibadah-ibadah dan hubungan dengan ALLAH..

Apa-apa lah lagi.

Mensyarahkan haramnya sesuatu perkara itu, tidak akan mengubat manusia yang melakukan maksiat.. betul tak?

Kalau pun hebat ustaz itu, Arab mari punya pun.. Duk syarah yang tu haram yang ni haram, tu tak elok ni tak elok.. itu tak boleh ini tak boleh.. Mahu ke manusia jahil itu mendengar kata-kata ustaz Arab mari punya, siap hafal Quran mantop lagi.. Bukan setakat hafal Quran, segala mak nenek kitab agama ustaz tu hafal pun.. jangan harap manusia nak dengar...

ops maaflah kalau ada yang rasa terkena.

Sakit manusia yang melakukan segala maksiat itu perlu di ubat puncanya.. Sebagai mana kita mengubat penyakit gatal-gatal..

Gatal-gatal itu boleh jadi disebabkan oleh pelbagai perkara berlaku dalam badan..

Jika ubat diberi untuk menghilangkan gatal, SEBAB yang menghasilkan kegatalan itu masih ada.. dan bila-bila masa sahaja pesakit akan gatal semula sebaik ubat gatal sudah habis..

maksiat itu hanyalah gatal-gatal.
Ada satu sebab kenapa manusia melakukan maksiat tersebut.

Sebab itulah yang kita mahu ubati. Bukan sekadar gatal-gatal maksiat itu. Itulah akar umbi yang kita mahu ubat.. Sebab itulah yang hanya dapat di ubati dengan Al-Quran..

Kembalilah pada Al-Quran.. Carilah Allah.. Disana ada ubat paling mujarab. Tidak perlu kaunseling pelik-pelik dan susah hingga jadi susah untuk sihat.. Semua manusia MAMPU memahami AL-Quran kerana ia di turunkan untuk KITA! ada ke yang baca blog ni bukan manusia? hehe..

Al-Quran untuk kita ye.
BUkan untuk Rasulullah dan orang beriman sahaja.
Untuk semua manusia, tidak kira beriman atau tidak..

Tiada ulasan:

Entri terkenal