Sabtu, 30 Mei 2009

Cek mek molek

Haa, memang sah semua orang kehairan-hairanan, apakah maksud tajuk kali ini. Mungkin orang Kelantan sahaja yang tahu apakah bendanya.

Cek mek molek adalah sejenis kuih yang banyak terdapat di Kelantan. Kuih orang Kelantan lah kiranya. Bagi orang yang tidak pernah lihat, boleh lah lihat gambar di bawah.



Kuih cek mek molek ini, sama sahaja macam cukria. Cuma yang berbeza adalah tempat gula di letakkan. Gula cukria di luar, manakala gula cek mek molek di dalam.

Mahu tahu cara buatnya? Senang aje.

Haa, sebelum tu; bukan orang sudah kahwin aje mesti pandai masak. Orang belum kahwin, walaupun tiada perancangan untuk kahwin lagi pun mesti pandai masak. Kita kan makan untuk hidup, jika tidak pandai masak, macam mana mahu hidup. Satu lagi, sekalipun ada banyak kedai makan, tapi bila tiba musim raya, semua kedai tutup. Nak tak nak memang kena masak sendiri. HA, tambah lagi, kot yea boleh makan kat kedai pun, kebersihan kedai, bukannya boleh jamin sangat. Jika boleh memasak di rumah, baiklah masak di rumah.

Sesuailah dengan kempen HALALAN TOYYIBA. Hmm, masak di rumah insya Allah halal dan bersih. Contohnya basuh sayur. Terjamin. Kita b-a-s-u-h sayur bukan nya celup sayur macam di kedai. Ye tak? Kalau telur ayam lagi lah kan. Kat rumah bukan main lagi kita berus bersih-bersih kulit telur tu sebelum pecahkan. Tapi kalau kat kedai? Hehe.. tak nak cakap. Nanti takot kena saman dengan kedai roti canai telur..

“An-nazhofatu minal iman” tauu. Kebersihan adalah sebahagian dari iman.

Okay-okay, sesiapa yang mahu belajar buat cek mek molek..

sambung dalam pos satu lagi.. baiiii.

2 ulasan:

Unknown berkata...

boleh saya tau apa maksud cekmek yang sebenarnya??bukan name kuih ni...yang dalam lagu m daud kilau 2..

mutiara bd berkata...

saya tak dengar lagu daud kilau 2 jadi saya tidak tahu apa maksudnya

Entri terkenal