Sabtu, 24 November 2012

memerhati gelagat manusia

Selamat pagi dan selamat mencari keredhaan Ilahi...

Saya memerhati sekumpulan manusia yang bukan islam.. dan saya juga memerhati sekumpulan manusia yang mengakui beragama islam..

Apa yang saya lihat?

satu kumpulan yang terdiri dari bukan islam itu bergaul bebas.. berbual, gelak ketawa, bermain dan beramah mesra tidak kira lelaki dan perempuan..

kadang-kadang mereka keluar makan bersama..bila tidak puas hati, mengumpat dan mengata

begitu juga dengan kumpulan yang mengakui beragama Islam.

dari segi pakaian?
sama.
bezanya yang perempuan itu bertudung..
lain-lain? serupa.
ketat, singkat, terdedah dan tidak sensitif dengan etika berpakaian dan pergaulan sebagai seorang hamba Allah..

.....

apa yang saya lihat tidaklah sepenting apa reaksi yang saya perlu buat pada apa yang saya lihat.

hanya mahu sekadar melihat dengan pendapat:
"owh buat apa aku susah-susah? nanti gaduh dan tidak aman pula. lagi pun sekejap saja aku di dunia ini"

atau...

berusaha dan berfikir, bagaimanakah cara paling berhikmah untuk mengembalikan kegemilangan Islam di dunia ini??

oh yeah. reaksi kedua itu berbunyi sungguh 'kontrol baik' tak boleh tahan punya.. kan?

......

kawan-kawan..
hairankan?!

yang baik dan indah pada pandangan Allah sudah menjadi pelik dan ajaib sekali bagi kita.

Yang maksiat dan tidak peduli perintah Allah pula menjadi kebiasaan dan ketidakhairanan..

kenapa ya?

apa yang berlaku pada kita sebenarnya??


Tiada ulasan:

Entri terkenal