Sabtu, 21 Januari 2012

Memberi peringatan bukan mengamuk

Singkatan drama.

Pada satu hari, kak long yang diharapkan telah melakukan kesalahan. Kerana kejahilannya. Apa nak jadi dengan kak long ini? Penat aku bagi sekolah agama etc.. tapi macam ni juga buatnya.
Kak long berlalu dengan panas telinga setelah cuba membetulkan persepsi mak. Tuduhan pelik atau tidak terfikir dek akal itu perkara biasa bila "ter" melakukan sesuatu kesalahan.

Tinggallah adik-adik menjadi mangsa mendengar segala leteran. Ringkas cerita, "jangan jadi macam kak long. menyusahkan ibu bapa, akhlak buruk tidak tahu menghormati orang tua. rasa nak buat, buat sahaja. anak derhaka"

Masa berlalu.

Kaklong dan adik beradik membesar.
Mak semakin tua.
Kadang-kadang, adik-adik juga pun "ter" melakukan kesalahan kerena kurang pengalaman dan tidak cukup ilmu..

Kata mak pada kaklong; "nasihatlah sikit adik-adik kamu tu.. mungkin dapat membantu mak"..

Jawab kaklong; "ok mak, saya cubalah.."

Sehabis perbualan dengan mak, otak kaklong ligat berfikir.. bagaimana aku mahu nasihatkan adik-adik..? Jika mak pernah berpesan, jangan tiru kaklong.. jangan buat macam kaklong.. kaklong anak derhaka.. kaklong bukan contoh yang baik.

Mudahkah kaklong untuk menasihati adik-adiknya selepas tuduhan sempurna dan lengkap telah lemparkan dihadapan adik-adiknya??

Pengajaran:

Kadang-kadang kita rasa "takpelah" mereka adik-adik saya.. mereka anak-anak saya.. mereka adalah ahli keluarga saya atau mereka adalah kawan rapat saya..
Maka saya boleh la katakan sewenang-wenangnya pada mereka dan berbuat sesuka hati saya.
Mengikut perasaan saya pada masa itu.

Sebenarnya kita telah merosakkan hubungan baik itu secara halus tanpa disedari.. jika ia berlaku selama berpuluh tahun? Subhanallah.. Memaafkan adalah jalan terbaik.

Jika kita merasa perlu di maafkan keluarga/teman rapat kerana kelemahan diri kita, maka apakah kita begitu berlapang dada memaafkan segala kelemahan ahli keluarga/teman rapat kita??

Tiada ulasan:

Entri terkenal