Sabtu, 7 April 2012

Susah nak cerita

Sesungguh hidup ini tiada erti tanpa petunjuk dan kasih sayang ALLAH.
Syukurlah dipilih-Nya untuk menjadi manusia dalam iman.
Islam yang mahal itu bukan untuk dibuat "perhiasan"
Ia pastinya suatu hadiah yang perlu dihargai manusia dengan sebenar-benarnya.

dulu-dulu..


Best nya orang dewasa..
Mereka boleh bekerja ada duit sendiri..
Tidak bergantung dengan orang lain.
Kemana mahu pergi pun ikut suka mereka..

sekarang


oh..
Apakah saya sudah jadi orang dewasa?
Sudah bekerja..
Tapi apa yang saya jumpa??

Ya Allah..
Bagaimana saya mahu sampaikan Islam SEBENAR?
Pada yang sudah mengaku Islam..
dan pada yang masih belum menerima Islam..

Dahulu


kepeningan saya..
Bagaimana untuk hidup berdikari..
Bagaimana tidak mahu menyusahkan orang sekeliling..

kini


kepeningan saya..
Bagaimana mahu hidup bercampur dan bergaul dengan semua manusia..
Baik yang kafir, muslim sebenar atau muslim munafiq atau muslim fasiq atau muslim celup..
Bagaimana mahu jadi bermanfaat pada manusia lain tatkala hidup sebenarnya lebih susah dari yang kelihatan..

Sesungguhnya aku tidak susah hati tentang siapa akan mengajarkan aku tentang dunia..
kerana begitu ramai manusia kutemui begitu baik hati mengajarkan ku urusan dunia..
RAMAI manusia sangat tahu bagaimana mahu cari makan dan terus hidup menghadapi dunia..

Tapi aku susah hati mencari jalan untuk mencetak manusia yang mahu bersama denganku, mencari kebahagian akhirat menggunakan dunia..

Mencari jalan untuk terus hidup dalam Islam yang sebenar dalam lautan manusia yang telah jauh hanyut dengan cinta dunia..

.............................................

e.t.i.k.a.
begitu pulun mereka melaungkannya..
entah e.t.i.k.a apakah aku tidak mengerti..

Solat bukan perkara utama.
mengingati Allah tidak pernah jadi agenda..
Asalkan siap, buatlah kot mana-mana...

Ya Allah.
Aku tahu pesan Allah s.w.t dalam Al-Quran..
Bersabarlah menghadapi orang JAHIL.
Maafkanlah mereka, berpalinglah jika mereka berlaku sombong..

Apakah aku mahu berada DISITU dan hanya melaksanakan urusan ITU..
Tanpa menghargai nikmat Islam selama aku berada disitu?

DISITU - adala kat satu tempat
ITU - adala satu kerja yang memang kena buat setiap hari..

Menggunakan skala apakah kita menilai kebaikan dan kejujuran???



Tiada ulasan:

Entri terkenal