Sabtu, 28 Jun 2014

Ramadhan datang lagi


Assalamualaykum warahmatullah...

Ramadhan datang lagi..
Tapi tiada siapa boleh jamin nyawa kita akan sampai esok.

Jika aku mati hari ini..
Ampunkanlah dosa-dosaku ya Allah.
Jika aku tidak sempat bertemu Ramadhan kali ini..
Aku maafkan semua kesalahan-kesalahan manusia terhadapku.

Ya Allah jika aku mati hari ini,
Berkatilah usaha aku selama ini,
Mencari redhaMu Ilahi.

........

Bila kita sebut pasal mati..
Semua orang ingat kita tidak sihat.
Bila kita ingat mati..
Orang cakap kita sudah putus asa dalam hidup.
Bila kita sebut-sebut kematian,
Orang buat muka cebik, konon tunjuk bagus beriman sangat. 

........

Betapa salahya persepsi kita tentang MATI.

........

Mari kita renung:

kita selalu solat?
kita tidak sabar melalui Ramadhan?
Kita balas kejahatan orang dengan kebaikan..
kita maafkan kejahilan dan kelemahan orang.
kita baca quran
kita hafal quran
kita tadabur al-quran
kita amal isi kandungan Al-quran
kita senyum bila jumpa orang
kita ajak orang lain buat baik
kita cegah orang lain dari kemungkaran
kita sabar dengan kesusahan dan kesenangan
kita bangun malam solat tahajud
kita sedekah harta yang kita ada
kita korban masa tenaga bersama orang yg mahu kebaikan..

Untuk apa kita lakukan segala amal soleh selama ini?
Bukankah untuk bertemu dengan-Nya?
Dan selagi tidak mati, masakan kita boleh bertemu dengan-Nya.

.......

kita hidup untuk mati!
Mati dalam kemuliaan disisi Allah.
InsyaAllah.

Semoga amal dalam bulan ramadhan menjadi momentum hingga ramadhan tahun akan datang dan sehingga kita dipanggil mengadapNya. Ameen~

Tiada ulasan:

Entri terkenal