Isnin, 5 Ogos 2019

Ini semua tentang kebesaran Tuhan

Mengimbas kembali kisah Nabi s.a.w bukanlah perkara asing dalam hidup seorang ummat baginda.

Peringkat awal memperkenalkan semula konsep Islam yg menyeluruh pada keluarga & penduduk sekitar Makkah mendapat pelbagai reaksi..

Paling menyentuh hati..

Bagaimana seorang manusia cerdik dan di iktiraf sebagai org bijaksana dizaman itu; Al-Walid bin Al-Mughirah enggan beriman kepada Rasulullah s.a.w. Walaupun dia tahu betapa benarnya mukjizat dan ajaran yg dibawa baginda..

Kemudian seorang tokoh yg disegani, berjasa menjaga Nabi s.a.w, dihormati seluruh penduduk Makkah, bahkan dikasihi Nabi s.a.w juga tidak mahu beriman kepada baginda s.a.w. Walaupun dia membela, menjaga serta berjasa melindungi Nabi Muhammad s.a.w, dia tetap teguh berdiri dalam agama nenek moyangnya hingga ke nafas terakhir.. Abu Thalib bin Abdul Mutalib.

Sedih tidak terkira seorang manusia bergelar Nabi s.a.w.

Pengajaran biasa di dengari utk kedua2 kisah ini; hidayah itu milik Allah. Nabi s.a.w pun tidak mampu mengislamkan org yg dikasihi apatah lagi org cerdik dizamannya.

Pengajaran takbiasa dengar apakah?

Taufiq dan hidayah Allah akan hadir pada org yg benar2 mahu tunduk kepada kebenaran.. Iya wahai para pembaca budiman.. Hanya jika kita berusaha bersungguh-sungguh tuk tunduk pada kebenaran, barulah kita sedar hidayah Allah sedang memanggil kita..

Tunduk kepada diri sendiri yg merasakan diri ini lebih berjasa, berpengalaman, kaya, dihormati masyarakat, tidak akan membuatkan kita menemui dan mengenal Islam dari Allah.

Kita mungkin merasakan kita adalah seorang manusia yg begitu berjasa pada Islam atau negitu berjasa kepada seseorang yg kembali kepada Islam melalui kita..
TETAPI SEBENARNYA..

Allahlah yg lebih layak mengungkit budinya dalam memberikan taufiq hidayahNya kepada kita.

Jika kita mahu menjadi org yg benar!
Jika kita mahu menjadi org yg tunduk pada kebenaran..

Yang besar itu Tuhan.
Bukan pengalaman kita, bukan keimanan kita, bukan usaha kita, bukan kebaikan kita, bukan juga "seniority" kita.

Allahu akbar.





Tiada ulasan:

Entri terkenal