Sabtu, 13 Mac 2010

Kebenaran atau persahabatan?

Pada zaman dahulu kala, di satu tempat yang tidak boleh diberitahu.. Berlakulah satu kisah.

Kita tahu rakan kita bersalah. Kerana telah melanggar perintah Allah. Tapi kerana mengetahui kurangnya pengetahuan dia mengenai suruhan Allah, maka kita memilih untuk tidak menegurnya secara berterus terang. Kerana sudah diketahui perangainya yang akan melawan dan membela diri secara agresif. Hakikatnya tidak pernah menegur, walaupun dalam perbualan biasa sambil makan.

Tiba-tiba datanglah orang lain yang baru sahaja bertemu rakan kita. Kerana prihatinya terhadap rakan kita, terus sahaja dia menegur. Apalagi? Melentinglah rakan kita; yang sudah diketahui sikapnya itu.. Terkejutlah orang tersebut melihatkan reaksi sebegitu..

RAkan kita menuntut kita untuk membelanya. Apa yang perlu kita buat? Mempertahankan 'maruah' rakan kita kerana merasa terhina dengan teguran tersebut? Atau mendiamkan diri? Nanti dikatakan tiada ukhuwah.. Bagaimana? apa mahu kita lakukan??..

Untuk mengetahui jawapannya.. Banyakkanlah membaca sirah Nabi Muhammad s.a.w dan mempelajari tafsir.. pasti kawan-kawan akan ketemu jawapannya.

Hehe, tak nak bagi jawapan. Kecuali ada orang mintak untuk kasi jawapan. Baiiiiiiii. Illalliqo.

Tiada ulasan:

Entri terkenal