Khamis, 7 Januari 2010

Pena! 6

Amacam? Dah jupe ke jawapan nya? Tahu dah mesti tak de sape nak teka pon.

Jawapannya
Al-Walid bin al-Mughirah.

Tapi ade jugak yang cakap al-khannas bin Syariq. Sebab dua-dua ni sangatlah terselah 'ketokohan' mereka dalam memusuhi Rasulullah. Ia membuktikan busuknya hati, rosaknya jiwa dan lansung tidak menyimpan sebarang kebaikan pada mereka ini.

Ade banyak sifat tercela yang Allah senaraikan:

  • Pendusta -al-walid ini sebenarnya dah nampak betapa kebenaran Rasulullah, tapi kerana kesombongannya, dia tidak menerima bukti kerasulan Nabi Muhammad s.a.w
  • banyak bersumpah -tidaklah banyak bersumpah kecuali orang yang suka berdusta. Ini yang nak bagitau kawan-kawan. Jangan suka sangat bersumpah dalam kehidupan seharian. Bersumpah petanda kita ini banyak berdusta. Bersumpah dalam mahkamah tu lainlah. Itu memang keperluan.
  • banyak mencela -tak payah hurailah kan? dah memang ob-bius pun tak elok.
  • membawa fitnah -Kalau dah semua orang tahu seseorang itu baik, kita aje yang cakap dia tu tak betul, sewel dan lain-lain.. maka itu menunjukkan kita ini memanglah pembawa fitnah ye tak? FAham tak ni? Dalam kes al-Walid ni, kan Rasulullah itu sudah diketahui semua orang Makkah, seorang yang bercakap benar dan bijak.. Tapi dia kata Rasulullah itu gila.. LOJIK ke??? Itulah orang kafir..Semoga kita sentiasa diberi hidayah oleh Allah
  • seorang hina, tidak tahu menghormati diri sendiri dan orang lain pun tidak akan menghormatinya
  • suka menghasut -dah kalau asik-asik sebar cerita pelik-pelik fasal Rasulullah pada orang lain yang tak kenal Rasulullah, tak ke nama nye menghasut? Kalaulah kita tahu menghormati orang lain, tidakkah kita tak suka nak cakap sesuatu yang tak elok fasal orang lain? Apa lagi kalau cerita itu hanyalah pendustaan semata-mata..
  • mencegah kebaikan -tak nak kasi orang beriman itu bukan satu sikap yang baikkan? Tapi itulah yang al-Walid buat..Nauzubillah. Jangan lah kita menjadi orang yang menegah orang lain berbuat baik dijalan Allah..
  • melampaui batas -tak tahu dah nak cakap apa.. Tapi perkataan melampau itu dah cukup menunjukkan kedahsyatan al-Walid menghalang dakwah Rasul s.a.w; betul tak?
  • amat berdosa -setelah pelbagai kesalahan diatas; tidakkah itu dikatakan amat berdosa????
To be continued

Tiada ulasan:

Entri terkenal