Ahad, 21 Ogos 2011

Budaya.

Apakah budaya?
Pelbagai penerangan.

Ini bukan penulisan ilmiah.
Hanya berkongsi rasa dan warna [warna?]..

Seseorang sedang bersedih.
Senyum.
Oh bagusnya.
Tabah sekali.

Seseorang sedang bersedih.
Senyum.
Oh peliknya.
Begitu keadaan pun masih boleh tersenyum.

dua persepsi.

manakala persepsi ketiga.

Saya tengah sedih.
jari saya putus.
kawan-kawan sudah bersusah payah membawa saya ke hospital.
Saya rasa terharu.
Maka saya tersenyum.

Budaya bukanlah cara fikir dan persepsi semata-mata.


Ia adalah terjemahan kita terhadap sesuatu. terjemahan itu boleh jadi dalam apa sahaja bentuk fikiran, perkataan dan perbuatan..

Jika kita bersedia untuk sentiasa kembali pada Allah dalam apa jua keadaan, maka itulah sebaiknya.
Kerana semua keadaan yang berlaku tujuaannya satu sahaja, untuk kembali pada Allah.

Walau apa pun latar belakang  kita, tujuan kita semua adalah sama. kembali pada Allah. Jadi, perbezaan budaya itu menjadi sesuatu yang sangat menarik untuk dipelajari.. dan oh.. hey sahabat yang selalu berkata: "saya[penulis] sangat berbeza dengan awak". Saya sangat rindukan awak. Jika awak sudah membaca entri ini.. sila berikan pesanan ringkas pada saya. terima kasih.


Tiada ulasan:

Entri terkenal