Ahad, 31 Januari 2010

Pena 8

Pecahan kedua surah Al-Qalam menceritakan mengenai Kisah Tuan-tuan Kebun. Kisah ini menunjukkan AKIBAT perbuatan bongkak terhadap nikmat, kedekut dan menceroboh hak orang lain..

Kisahnya begini (penulis cerita ikut gaya penulis lah ye):

Ada sebuah kebun dimiliki seorang soleh. Selalu bersedekah. Tapi pewarisnya tak macam tu. MEreka berpakat pada satu malam untuk tidak memberi zakat. Tidurlah mereka pada malam itu dan jengjejeng!!!. Datanglah sesuatu dari Allah. Tahu apakah benda itu? Tak tahu jugak. CUma Allah cakap:

19-Maka kebun itu didatangi serta diliputi oleh bala bencana daripada TUhanmu pada malam hari sedang mereka semua sedang tidur.
20-Lalu menjadilah ia kebun yang telah binasa semua buahnya.

Bangunlah (mereka tadi) dipagi hari untuk melaksanakan segala niat mereka.. Dengan kepercayaan mereka akan berjaya dalam perancangan mereka (untuk tidak memberi kepada orang miskin). Tetapi sebaik sahaja melihat kebun mereka, mereka berkata:

26-...sesungguhnya kita tersesat jalan.

TErkejutlah tu kan?..

Tetapi kemudian mereka kembali pasti:

27- (Setelah mereka perhati dengan teliti, mereka berkata 'tidak kita tidak sesat). BAhkan kita orang-orang yang dihampakan (dari hasil kebun kita, dengan sebab ingatan buruk kita sendiri).

Haa, terjemahan ayat Quran yang betul-betul dalam ayat 22 ni cuma yang diluar kurungan tu. Yang dalam kurungan tu adalah yang ulama dah tafsir.

Nak cakapnya, mereka tahu lah bahawasanya mereka telah dihukum! Tampillah yang paling soleh, adil dan beraqal dikalangan mereka:

28- Berkatalah orang yang bersikap adil diantara mereka: Bukankah aku telah katakan kepada kamu semasa kamu hendak menghampakan orang miskin dari habuannya, elok kiranya kamu mengingati Allah serta membatalakan rancangan jahat kamu itu?

Dan sekarang barulah mereka mahu mendengar nasihat setelah terlambat:

29- Mereke berkata dengan sesalnya: Maha Suci TUhan kami, sesungguhnya kami adalah orang yang berlaku zalim!

Seperti biasa setiap orang berkongsi sesuatu akan berlepas diri daripada perkongsian ketika mendapat akibat yang buruk. Setiap orang akan menghalakan celaan kepada yang lain. Itulah yang mereka telah lakukan:

30- Kemudian setengahnya mengadap setengah yang lain sambil mencela-cela

Dan akhirnya mereka menerima:

31-Mereka berkata: Celakanya kita! Sesungguhnya kita adalah orang-orang yang melampaui batas.
32-Semoga Tuhan kita menggantikan kita dengan yang lebih baik dari kebun yang telah dibinasakan itu. Sesungguhnya kepada Tuhan sahaja kita berharap.

Tertutuplah kisah ini dengan satu komentar

33-Demikianlah azab seksa (yang telah Kami timpakan kepada golongan ingkar didunia) dan sesungguhnya azab hari akhirat lebih besar lagi; kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan (tentulah mereka beringat-ingat)..

YA Allah takut sungguh mendengar ancaman yang dijanjikan untuk orang yang ingkar.. Adakah kita masih rasa mahu berbuat sesuatu mengikut rasa hati? Tanpa mempertimbangkan suruhan dan larangan Allah???

Tiada ulasan:

Entri terkenal