Sabtu, 2 Januari 2010

Pena! 4

Selepas pujian yang mulia buat Nabi Muhammad daripada Allah s.w.t, Allah menenangkan hati baginda s.a.w tentang masa depan baginda menghadapi orang musyrik..

5- Maka tidak lama lagi kamu akan lihat dan mereka juga akan melihat 6- Siapakah orangnya yang akan gila diantara kamu semua 7- Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang mengetahui orang yang akan sesat dari jalan-Nya 8- dan Dia jualah yang mengetahui akan orang yang mendapat petunjuk

Dalam masa yang sama, Allah juga membongkar rahsia orang musyrik.. Macam kita jugaklah, bila kena kutuk macam-macam dengan musuh-musuh Islam secara terang-terangan atau sembunyi, kita mesti mengharapkan pembelaan sepatutnya.. kan?kan? Jadi macam nilah Allah kuatkan Rasulullah untuk menghadapi cabaran dakwah. Ayat QUran yang bernada pujukan buat Nabi Muhammad di beri nama 'ayat Tasliah'. Tapi penulis tak pasti, ini ayat tasliah ke tak. Jika dilihat dari segi isi kandungannya memang kebanyakkan ayat dalam surah Qalam ini berbentuk 'tasliah'; memujuk Nabi Muhammad s.a.w.

Dari sudut yang lain, ayat ini juga merupakan ancaman kepada sesiapa yang menentang dakwah baginda s.a.w. Jadi boleh lah kita cakap ayat ini menenangkan Nabi s.a.w tetapi menakutkan musuh Islam.
Hiasan saja kerana ada orang suruh letak

Oleh itu berpegang teguh lah pada ajaran islam yang kamu amalkan dan janganlah kamu menurut kemahuan orang yang mendustakan ayat Allah.

Kemudian Allah cerita lagi dalam surah al-Qalam ini tentang hakikat orang musyrik:

9- Janganlah kamu menurut kemahuan orang yang mendustakan agama Allah.
Mereka suka kalaulah kamu bertolak ansur menurut kemahuan mereka supaya lemah lembut pada zahirnya terhadapmu.

Apakah hakikat orang musyrik dalam 2 ayat ini? Mengikut apa yang telah di tafsirkan ulama', ia adalah sikap tawar menawar dalam perkara aqidah seperti mereka tawar menawar dalam perniagaan. Pelik kan tu? Tapi itulah yang berlaku pada orang musyrikin Quraisy..

Zaman Rasulullah dulu, orang Quraisy tawar Rasulullah kuasa, pangkat, harta, wanita supaya Rasulullah tinggalkan dakwah kepada Allah.. Macam orang british tipu Sultan Malaysia dululah.. sampai Residen jadi lebih berkuasa dari sultan. (Isk-isk kalau teringat sejarah Kesultanan Melayu ni, memang boleh rasa bengang).

sama je taktik yang dipakai musuh Islam untuk hancurkan kita: tawar menawar. Bezanya, Rasulullah tak tertipu dengan tawaran mereka. Tengok? Ingat senang nak jadi macam Rasulullah? Macam-macam cubaan kena tempuh untuk menyebarkan dakwah. Mesti tetap pendirian. Tak boleh dipengaruhi orang lain. Kita mesti yakin dengan ajaran Islam yang kita bawak.

Kata pakcik-pakcik, senior ikhwah dalam dakwah
'DAei adalah peniaga. Peniaga mesti yakin dengan bisnesnya. Bisnes para daei adalah dakwah'

Ini penulis tambah:
Bila dah yakin dengan bisnes sendiri, takkanlah nak tertipu dengan tawar menawar orang lain supaya kita tidak menjual barang kita?? Huh. Harap kita tidak tertipu dengan sesiapa pun. Insya Allah.

Orang kafir ni, mula-mula tawar menawar lah. Pastu kalau kita tak layan, dia pakai cara kasar pulak. Kalau tak caya tengoklah macam mana orang Islam diperingkat awal diseksa.

  • Bilal kena letak batu atas dada,
  • Mus'ab tak boleh makan, kena rantai kat rumah,
  • Yasir dan Sumayyah kena bunuh, Ammar kena pukul sampai tak sedar diri,
  • Zinnirah kena seksa sampai buta (tapi Allah kembalika penglihatannya), Abu Bakr pun kena ancam,
  • kalau tak salah Uthman bin affan pun tak terkecuali terkena penangan orang kafir QUraisy..
Dan banyaklah lagi kisah-kisah seksaan terhadap umat Islam peringkat awal dakwah Islam.

Agak-agaklah, kalau kita hidup zaman mereka sanggupkah kita mempertahankan Islam pada diri kita sebagaimana mereka? Sebelum nak mempertahankan Islam zaman tersebut, mestilah kena percaya dengan Rasulullah dulu.

Agak-agaknya, nak ke kita percaya pada Nabi Muhammad jika kita hidup pada masa itu? Ha fikir-fikir lah..

Jangan asyik fikir nak menikmati kesedapan hidup dizaman sekarang aje.. Semuanya nak selesa, cepat dan berkesan.. Kadang-kadang kita ni cepat sangat terlupa nikmat Allah. Nikmat IMAN dan ISLAM. Besar tau nikmat IMAN dan ISLAM. Tapi tak pernah kita hargai. KAlau orang buat baik pada kita, cepat je kita cakap terima kasih, tanda penghargaan. Tapi dengan Allah??

Aiseh dah jauh dah bercerita ni. K, mesti berhenti dulu.. Nanti sambung esok lusa pulak.

Tiada ulasan:

Entri terkenal