Ahad, 18 April 2010

Buat tak tahu lagi?

Sebenarnya entri ni dibuat untuk merespon soalan pakcik insan marhean untuk entri "tidak tahu; tahu". HAri sebaik sahaja baca komen pakcik, terus jawab. Tapi internent connection masa tu agak teruk. Jadi segala yang dah ditulis panjang tu hilang. Kebetulan pulak sibuk dengan exam.. Jadi malas sungguh nak tulis semula.

Bila dah cuti, baru teringat.. Tak jawab lagi.. Soalannya lebih kurang berbunyi begini:

Masalah sekarang ramai orang yang tahu.. tapi buat tak tahu.

Hmm, sebenarnya entri "tidak tahu; tahu" tu memang dibuat untuk orang dalam kumpulan yang tahu tapi buat tak tahu.. Kenapa? Hukuman yang akan diberi bukannya dari kita manusia.. Dari Allah. Allahkan MAHA MENGETAHUI. Kalau kita buat tak tahu pun depan manusia, ALLAH tetap TAHU yang kita ini tahu.

Sebagai manusia yang berada disekeliling, kita hanya menganggapnya sebagaimana yang dia mahu kita anggap dia. Bukan membiarkan dia dalam kesesatan.. KERANA DIA TAHU. Dia yang memilih untuk TIDAK MENGAMALKAN APA YANG DIA TAHU. Bukan kita yang hanya sahabat baik, rakan atau keluarganya yang bakal menghukum dan membalas.. Tapi Allah. Allah MAHA MENGETAHUI dan MAHA ADIL.

Memang berbuat baik dan maksiat itu pilihan. TETAPI, ia BUKAN LAGI SUATU PILIHAN pabila kita sudah BERILMU dan BERPENGETAHUAN bahawasanya ALLAH TIDAK SUKA KITA BERBUAT SUATU MAKSIAT.. Ia suatu tuntutan. Kita akan dipertanggungjawabkan.

*selalu jugak dengar masalah macam ni.. Memang masalah global. TAHU tapi buat tak tahu sebab malas nak ikut suruhan Allah. Nauzubillah, semoga kita tidak menjadi kalangan hamba Allah yang begini.. Tidak tahu bersyukur nikmat..


P/s: penulis tahu pakcik insan marhaen lebih berpengalaman dan tahu. Mungkin boleh kongsi dengan pembaca mengenai pengalaman bertemu orang sebegini

Tiada ulasan:

Entri terkenal