Khamis, 1 April 2010

Tidak tahu; tahu

Tahu dengan tidak tahu, sama tak? Macam orang yang nampak dengan tak nampaklah.. Boleh ke kita cakap mereka sama? Sah-sah la tidak serupa kan..

Hmm, inilah bezanya 'pangkat' orang yang berbuat maksiat.. Orang yang buat maksiat ada dua jenis,
  1. orang yang tahu maksiat itu berdosa dan
  2. orang yang tidak tahu perkara tersebut merupakan satu kesalahan dan berdosa..

Antara dua jenis manusia ini yang mana akan dihukum kerana kesalahan dia? Pastilah yang mengetahui kan.. Ade ke kita nak hukum orang yang tak tahu pulak. Kejam lah macam gitu..

TAAA-PI, siapa cakap orang yang tidak tahu itu akan selamat? Dia cuma selamat dari kesalahan yang dia tak tahu salah itu sahaja. Tapi dia masih tidak selamat kerana tidak mahu menjadi orang yang tahu atau dengan kata lain menuntut ilmu.

Masing-masing ada tanggungjawab. Orang yang tahu mesti buat dan amal apa yang dia tahu. MAnakala orang yang jahil, perlu belajar dan menuntut ilmu supaya dia mampu beramal..

Kesimpulannya, kita dihantar ke dunia ini bukan atas tujuan suka-suka atau memuaskan hawa nafsu.. Kita punya tugas dan tanggungjawab sebelum kita menghembus nafas terakhir meninggalkan bumi ini.

*macam misi keturunan goku menghantar goku ke dunia untuk menghancurkan dunia lah -sapa baca komik je tahu.. tak tahu pun lagi baguslah. (nak cakapnya, komik pun ada misi.. Apalagi kita yang manusia khalifah Allah lagi)

Tiada ulasan:

Entri terkenal