Rabu, 7 Mac 2012

Keperluan berdakwah kepada Islam

Jumlah ummat Islam semakin bertambah

Maksudnya, jika hotel banyak tiada siapa mahu menginap, itu kan membazir namanya?.. Begitulah juga dengan jumlah ummat Islam. Ramai, dan jika tidak berdakwah kepada Islam maksudnya anda telah membazirkan Islam anda. Jangan marah ye. Terima kasih kerana waras. hehe

Bangsa monggol memeluk Islam setelah menawan baghdad sepanjang 2 tahun.

Orang kafir dulu [monggol/tartar] masuk Islam selepas menjajah negara Islam, kerana dakwah murobi yang sangat gigih dan tekad. Walaupun negara mereka [ummat Islam] telah di jajah. Bandingkan dengan suasana kita di malaysia. Entah sudah berapa generasi berlaku pertembungan antara orang Islam dengan orang asli, cina India, TAPI takde pun berlaku macam tu.

Kata dakwah itu fardhu ain,

Setakat hari ini, tiada hukum dakwah itu fardhu kifayah. Tapi pernahkah kita masing-masing setiap indivdu yang mengaku Islam telah berdakwah kpd muslim lain? apatah lagi non muslim..

Kenapa penulis mengatakan dakwah itu fadhu ain??

Kerana....

Tujuan dakwah itu masih belum dapat dicapai. Walaupun sudah ada sebahagian ummat Islam yang melakukannya.

Dan andainya sebuah negara itu telah mengamalkan undang-undang Islam sepenuhnya, tiada alasan untuk menghentikan dakwah.

Setiap orang berdakwah mengikut kapasitinya.

Apakah tujuan dakwah??
  • Menubuhkan masyarakat Islam sebagaimana dakwah para Rasul.
  • Membaiki penyelewengan yang menimpa ummat Islam.
  • Memastikan masyarakat sentiasa dalam kebenaran dan kesejahteraan. [Melalui nasihat berterusan, peringatan, penyucian dan pembelajaran]

Tiada ulasan:

Entri terkenal