Selasa, 13 Julai 2010

Kenyataan yang selalu diabaikan

"Semasa mereka semuanya dibangkitkan hidup semula oleh Allah (pada hari Qiamat), lalu diterangkan kepada mereka segala yang telah mereka kerjakan. Allah telah menghitung amal-amal mereka satu persatu, sedang mereka telah melupakannya. Dan ingatlah, Allah MENJADI SAKSI akan tiap-tiap sesuatu".
Surah Al-Mujadalah: 6
 Pertama:
Jika perbicaraan dunia hanya itu dilihat tidak dapat memberikan apa-apa manfaat, maka sedarlah usaha kita itu yang akan dikira di akhirat kelak. Ia tetap memberi manfaat di akhirat kelak.
Kedua:
Jika kita tidak mampu membiayai/menghadapi perbicaraan di dunia untuk mendapatkan pembelaan sewajarnya, janganlah bersedih hati kerana Allah telah menjanjikan perbicaraan seadil-adilnya di mahkamah akhirat kelak.

Firman Allah lagi:

"Maka sesiapa yang berbuat kebajikan sebesar zarah (atom), nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya). Dan sesiapa yang berbuat kejahatan seberat zarrah pun, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)"
Surah Al-zalzalah: 7 & 8

Apa sahaja yang kita buat, pasti Allah kira. Amal baik kita tidak akan disia-siakan Allah. Begitu juga amal buruk kita, TIDAK DIPANDANG KECIL oleh Allah..

Jadikanlah tiga ayat suci AQ ini sebagai motivasi melakukan amal soleh dan pengawas dari melakukan maksiat.

Tiada ulasan:

Entri terkenal