Isnin, 19 Julai 2010

bohong sikit takpa..

Haiii sapa cakap bohong sikit takpa?? Ha, itu bunyi orang Penang cakap.. Kalau orang Kelantan cakap “Tokleh kecek nawok”.. Bakpo tokleh kecek nawok??-Kenapa tidak boleh bercakap bohong? Kerana Rasulullah s.a.w tak kasi lah.. Rasulullah s.a.w tidak benarkan kita bercakap bohong..

Kalau kita iktiraf cakap bohong boleh, maka kita mengiktiraf ajaran Syiah.. Kawan-kawan tahu Syiah bagi penganutnya cakap bohong? Siap termasuk dalam ajaran lagi (maksudnya bohong itu DIANJURKAN dalam syiah).

Dan hendaklah kawan-kawan tahu, AQIDAH SYIAH itu TIDAK SAMA dengan AQIDAH AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH.. Nak tahu lebih mengenai SYIAH?? Nanti kalau rajin penulis kongsi ye. Ni kita sambung pasal cakap bohong.

Bercakap bohong hanya dibenarkan dalam beberapa situasi iaitu:
  • Mendamaikan dua saudara yang sedang bergaduh
  • Mendamaikan pertelingkahan suami isteri
  • Dalam peperangan (ini ada contoh dalam perang Ahzab –nak tahu ceritanya.. haaa, rajin-rajinla baca buku ye)
Lain-lain situasi HARAM bercakap bohong. OPS, siap buh haram lagi. Ha’a la.. Dah memang haram bercakap bohong. Maksudnya apa-apa pun situasi kita, hendaklah bercakap benar. Apalagi kita nak berguraukan? Banyak cara boleh bergurau. Rasulullah pun bergurau.. Tapi Rasulullah s.a.w tidak berbohong.. Jom kita tengok contoh yang ditunjuk oleh Rasulullah s.a.w :

Ada sorang perempuan tua datang berjumpa RAsulullah s.a.w “Wahai Nabi Allah, doalah supaya aku dapat memasuki syurga”. Kata RAsulullah s.a.w “tiada perempuan tua masuk syurga” . Apalagi, menangislah wanita tua tersebut.. Kemudian Rasulullah menerangkan; bahawasanya, manusia akan memasuki syurga dalam keadaan muda remaja..

Hehe.. Lucukan? ^_~ Kawan-kawan faham tak gurauan ini? Ha, inilah gurauan yang dibenarkan.. Ok itu sahaja untuk hari ini. Semoga hari kita lebih ceria dan indah kerana nikmat IMAN dan ISLAM yang Allah beri.

Tiada ulasan:

Entri terkenal