Rabu, 21 Julai 2010

Tudung labuh saja!

Pernah dengar tak orang cakap macam tajuk kat atas tu?? Penulis selalu dengar. Bukan itu sahaja keluhan yang penulis dengar.. Keluhan-keluhan tidak puas hati pada orang yang nampak macam ‘baik’, tapi berkelakuan dengan kelakuan yang mengecewakan..

Kadang-kadang kita sibuk menunding jari pada orang. Kita lupa pada diri sendiri. Salah orang yang nampak macam ‘baik’ itu betapa kita besar-besarkan.. tetapi jika kesalahan itu kita yang lakukan, atau orang yang nampak macam ‘tak berapa baik’ lakukan, kita hanya pandang enteng..

Walhal, Islam itu diturunkan untuk semua. SEKALI lagi diulang, ISLAM ITU UNTUK SEMUA. Pernahkah Allah cakap undang-undang Islam itu hanya untuk ummat Islam? Apalagi kalau kita ini mengaku kita seorang Islam. Berakhlaq baik dan tidak melakukan maksiat bukan suruhan Allah pada orang bertudung labuh/berkopiah sahaja.. Betul tak? Jadi adalah tidak berapa baik dan sopan (kepada Allah), apabila kita cakap: 

“Eh kenapa si fulan tu mengumpat?? Dah la pakai tudung labuh.. Aku takpelah ngumpat.. Memang cara hidup aku macam ni. Lagipun, aku takla pakai tudung labuh macam fulan tu”

(Mengumpat itu tidak dibenarkan. Labuh ke singkat tudung, tiada sesiapa diberi keistimewaan untuk mengumpat kecuali yang telah disenaraikan dalam syara’)

atau 

“Eh, dia takpala jadi imam setiap kali waktu solat. Diakan hafiz.. Aku bukan hafiz, buat apa aku pulak kena jadi imam setiap kali solat”

(Sesiapa sahaja yang sudah cukup syarat jadi imam boleh je jadi imam)

atau 

“Biarla dia bagi tazkirah, diakan budak baik. Semua orang dah tahu. Kalau aku, tak sesuai bagi tazkirah dengan muka macam ni”

(Tugas memberi peringatan adalah tugas setiap orang beriman, bukan ikut kesesuaian muka)

atau 

“Kita takpe lah nak g tempat macam ni, kita bukannya hafal Quran. Diorang tu mana boleh, nanti rosak iman dan hafazan”

(tempat-tempat yang telah diketahui dengan kemaksiatan yang berlaku hendaklah dijauhi oleh sesiapa pun; kecuali dia datang dengan tujuan menyuruh yang baik dan mencegah yang buruk serta tidak turut serta dalam perbuatan maksiat yang dilakukan)

Wahai kawan-kawan sekalian, baik yang memakai tudung, jubah, kupiah, kain pelekat, tali leher, baju kurung, kebaya, seluar ketat, seluar pendek dan apa pun pakaian yang kita pakai; syariat Allah tetap sama ke atas sesiapa sahaja yang mengakui dirinya hamba Allah tiada pengecualian.

Tiada ulasan:

Entri terkenal