Rabu, 28 Julai 2010

Suka tak

Adoi, sakit gusi. Pelik jugak penulis. Bila tertekan, gusi penulis akan bengkak (terima kasih pada Afzan sebab sudah menjawab persoalan). Tapi takpelah, sakit sikit-sikit. Boleh jadi kafarah dosa. Hehe. Saje je cerita gusi. Gusikan tempat letak gigi. Ramai orang tak kesah sangat dia gosok gigi ke tidak. Pastu mulut berbau; dia tak perasan pun.. Orang yang hidu nantilah yang terseksa. Nak beritahu takut terasa, tak beritahu kitalah kena hidu bau selama bercakap dengan dia.

ok, nak masuk topik kita pada hari ini. Kita semua ada kawankan? Ke ade yang takde kawan. Mustahila tu kan.. Kita makhluk Allah yang dicipta untuk hidup secara berkumpulan. Ok dah cukup melelong dah. Suka tak bila dapat kawan kita yang ‘faham-faham’ je apa yang kita nak dan ‘faham-faham’ je apa yang kita nyampah?? Maksudnya, kawan kita faham kita tanpa perlu kita beritahu dia pun.. Mesti sukakan? Terus je jadi kawan baik. Boleh jadi sahabat lama pulak tu.

Tapikan, kita semua (penulis dan kawan-kawan yang sudi membaca tulisan dimutiarajannah ini) ada sahabat yang paling faham dan mengetahui tentang diri kita. Ha, sapa? sapa?. Takkanla tak boleh teka kot.. Allah la. Kan Allah sangat tahu dan faham mengenai diri kita.

Allah yang cipta kita. Allah yang letak kita didunia. Allah yang bagi kita Al-Quran. Allah juga yang mengutuskan Rasulullah s.a.w untuk kita. Allah tahu kita lemah kat mana. Allah tahu kita kuat kat mana. Kerana itu Allah tidak biar kita hidup terkontang kanting atas dunia ini tanpa petunjuk dari-Nya. Allah sangat memahami kita.

Tapi adakah kita menghargai segala kasih sayang Allah itu? Baca Quran pun malas. Apalagi nak buat ‘benda’ lain yang lebih-lebih lagi menuntut pengorbanan masa dan hawanafsu kita yang tidak pernah puas itu. Kalau kawan yang memahami kita, bukan main lagi kita hargai dan berterima kasih, tapi pada Allah?? Apa yang kita buat untuk berterima kasih??

Malu sangatkah untuk menyatakan kita sangat rindu untuk bertemu Allah? Atau bagaimana mahu kita nyatakan begitu kerana kita lebih rindukan ‘benda-benda/orang’ selain Allah. Oh, susah betul nak menyintai Allah? iye la sebab kita tak nampak Allah.. HA? jangan la bagi jawapan macam ni. Memang kita tak boleh nampak zat Allah, tapi kasih sayang Allah TELAH TERBUKTI!.

Semuanya Allah bagi. Segala-galanya Allah faham mengenai kita.. Allah tahu kita akan tersesat tanpa panduan, Allah beri kita Quran dan Rasulullah s.a.w. Allah tahu kita tak nampak bisikan syaitan yang sentiasa mahu merosakkan kita, maka Allah kasi kita tahu dalam kitab pemberian-Nya. Allah tahu kita manusia tidak sama dari segi kekuatan, maka Allah telah janjikan ujian itu setakat yang kita mampu tanggung. Allah tahu kita tidak tahu mengenai hari Qiamat, maka Allah khabarkan pada kita betapa hari itu tetap akan datang.

Allah tahu kita lemah, kerana itu Allah selalu suruh kita berdoa. Allah tahu kita bukannya baik sangat, Allah buka pintu taubat seluas-luasnya. Tapi kita! berapa liter, meter persegi, atau meter padu kah kasih sayang dan penghargaan kita pada Allah??? Sanggup kita melakukan macam-macam dosa tanpa rasa bersalah langsung. Dan yang lebih best lagi. tak tahu pun perkara yang kita lakukan itu telah mengundang kemurkaan Allah. Aduh malang sekali menjadi hamba yang tak tahu bersyukur.. Siapalah kita untuk terlalu sampai hati menjadi manusia yang ingkar pada Allah, yang telah memberikan segala-galanya pada kita kerana fahamnya DIA tentang siapa hamba ciptaan-Nya

Tiada ulasan:

Entri terkenal