Sabtu, 3 Julai 2010

Jangan sombonglah

Setiap lokaliti ada penyakit tertentu yang biasanya tersebar.. Ia bergantung pada genetic, iklim, tabiat pemakanan dan permukaan bumi yang wujud disekitarnya.

Ada juga penyakit yang tersebar kerana disebarkan syaitan. Dan tidak syak lagi, itu adalh penyakit syaitanlah..

Kata Dr Hafidzi, penyakit yang ada pada syaitan dan mereka mahu ia juga ada pada manusia adalah TAKABUR (aku lebih baik dari kamu). Dan penyakit takabur itu boleh diterjemahkan dalam bentuk asabiyah.

Kerana itu seruan pada Allah tidak memilih kaum. Sesiapa sahaja boleh diseru dan diajak kepada Allah.

Banyak lagi wajah-wajah takabur lain yang boleh kita kesan dalam kehidupan seharian. Kadang-kadang, kita tidak menyedari bahawasanya kita telah pun takabur kerana kita tidak kenal apa itu takabur. Maka kenalilah bentuk-bentuk takabur.. Ia mungkin terlahir melalui lidah, perbuatan dan hati.

COntoh paling senang: Mana ada orang lain dah boleh buat macam aku? Siapa lagi yang boleh buat macam aku kalau mahu dibandingkan dengan orang sertaraf.. atau kenapa tegur saya? kan ramai lagi manusia lebih jahat dan jahil dari saya?

Astaghfirullah.. Tak tahu rupanya kita pernah takabur.. Semoga dengan kenalnya kita pada sifat takabur ini akan menjauhkan kita dari melakukannya. Insya Allah.

Nota kaki: Ujub dan takabur adalah perkara berbeza. Ujub adalah merasa kagum dengan kelebihan diri sendiri manakala takabur merasa diri lebih hebat dari orang lain.

Tiada ulasan:

Entri terkenal