Jumaat, 9 Julai 2010

Berbasa basi

Beberapa hari lepas penulis ada terbaca (terbaca? bukan terbaca dah tu, memang sengaja baca) tafsir surah kahfi. Surah ni panjang. Tapi tak sepanjang surah Baqarah. Setengah juzu je panjangnya. Dalam juzu 15. Surah tengah-tengah Quran lah kiranya. Surah kahfi ni best tau. Sebab? Banyak cerita Allah cerita pada kita. Antaranya:
  • Cerita Nabi Muhammad Isra’ Mi’raj, 
  • cerita Nabi Musa jumpa Nabi Khidir, 
  • Cerita Iskandar Zulqarnain, 
  • Cerita Ya’juj Ma’juj dan 
  • halamaks lupa pulak cerita paling penting dalam surah ni; Cerita pemuda kahfi!. Memang seronok tau baca Quran. (eleh macam orang lain tak pernah baca Quran pulak).
Pernah ke berhenti baca Quran sebab nak termuntah bosan? Berhenti baca Quran hanya ada beberapa sebab:
  • Nak kena siapkan kerja lain pada masa itu, atau 
  • tempat tersebut adalah tempat terlarang untuk baca Quran. 
Lain-lain sebab tiada. Baca saja pun best, apa lagi kalau tadabur Quran. Aiseh, udah melalut ni (macam mana la nak buang perangai yang suka melalut dan melencong ni??).
Sebenarnya nak cerita salah satu dari banyak-banyak kisah benar yang Allah cerita pada Rasulullah dalam Quran dari Surah Kahfi itu. Kisah Iskandar Zulqarnain. Ialah, sapa tak pernah dengar nama Zulqarnain? Maksud namanya: Yang punya 2 tanduk.

Cerita Zulqarnain bermula dari ayat 83 Surah Kahfi. Allah mulakan cerita dengan

“Dan mereka akan bertanya kepada engkau darihal Zulqarnain. Katakanlah: Aku akan bacakan kepada kamu darihal itu suatu ingatan”.
Kemudian Allah sambung:

“Sesungguhnya Kami teguhkan dia di bumi dan telah Kami berikan kepadanya tiap-tiap sesuatu akan jalan. Maka diambilnya satu jalan”. Ayat 84-85.

Kami teguhkan dia di bumi - Kata prof Dr. Hamka dalam tafsirnya, berjudul Tafsir Al-Azhar; menunjukkan Iskandar Zulqarnain adalah seorang Raja atau Penguasa. Dia ada kepimpinan dan pemerintahan yang stabil. Pemimpin hebatlah kiranya.

Kami berikan kepadanya tiap-tiap sesuatu akan jalan. Maka diambilnya satu jalan – Dalam banyak-banyak jalan menuju kejayaan Zulqarnain memilih satu jalan. Kemudian dia menyusun strategi untuk menuju kemenangan.

Ok, cukup panjang dah.. Nanti sambung lain kali.

Tiada ulasan:

Entri terkenal