Khamis, 14 Jun 2012

halusnya sifat itu..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Allah Maha Besar dan berkuasalah yang mengatur segala urusan.

....

Pada suatu hari yang indah dan tenang..

"kenapa ya dia buat kerja macam tu?"
"awak jangan ikut dia, dia bukannya betul sangat"

"saya tak faham kenapa dia buat kerja macam tu"
"saya tak faham kenapa dia buat kerja macam tu"

sakit telinga ye dengar.

Jika anda benar-benar mahukan kebenaran.
TEGURlah.
Beritahulah dengan akhlaq yang baik.
Sesungguhnya tiada manusia serba tahu dalam dunia ini.

....

Saya mahu awak belajar ini dan ini.
Esok saya mahu tengok.

"Awak tengoklah budak ni..."
"saya suruh dia buat macam tu, dia buat macam ni"

"wah geramnya saya dengan budak ni"
"awak dari universiti mana ya?"

"siapa ajar awak buat macam itu?"
"ini pun awak tak tahu dan tak ingat?"

Mengajar dan memberi ilmu itu perbuatan mulia.
jangan cemari dengan kerendahan akhlaq yang tidak digemari Allah.

Penilaian itu walau setepat mana pun menurut pertimbangan anda, masih ada sedikit tidak adil disana kerana anda adalah manusia..

.....

Bersabarlah.
Pohonlah pada Allah agar dilindungi-Nya dari terkena sifat ini.

Berlindung dari
Sifat yang merasakan..
Akulah yang terbaik.
Kerana akulah yang paling tepat dalam ilmuku.
Kerana universiti akulah yang paling berpengalaman dalam melatih professional sepertiku.

...

Kelebihan umur bukan untuk membuli.
Kelebihan ilmu bukan untuk menghina orang lain.
Kelebihan pengalaman bukan untuk memperkecil orang lain.
Kelebihan agama sudah tentu bukan untuk memburukkan orang lain.

Apakah guna semua itu? ilmu, umur, pengalaman dan cara hidup?
itu semua untuk mencari redha Allah dan untuk mengajak manusia lain kepada-Nya.

...

Apalah guna segala "kepakaran" tanpa AKHLAQ.
Ia seperti beramal tanpa ilmu.

ya Allah, ampunilah dosa kami dan lindungilah kami dari penindasan manusia.

ikutkan hati mahu saja orang kejam seperti dia, merasai 'kebesaran' Allah.

Tiada ulasan:

Entri terkenal