Sabtu, 23 Jun 2012

Kenapa berdegil?

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Kawan pembaca yang dirahmati Allah, tidak kisah adan muslim atau tidak. Saya mahu memberitahu dengan terang dan jelas sebagaimana dalam Al-Quran telah jelaskan pada KITA.

YA. saya tidak tersalah tulis.
Saya mahu kongsikan APA YANG TELAH AL-QURAN katakan pada kita buat UMMAT ISLAM dan BUKAN ISLAM.. tentang RIBA.

فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَاتُظْلَمُونَ 
Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.


dari surah manakah ayat ini?
Surah Al-Baqarah ayat 279.

Ceritalah ayat Quran mana pun, tayanglah berapa banyak ayat Quran pun...

Jika anda tidak KENAL siapa yang memberikan Al-Quran ini,
TIDAK merasakan Al-Quran ini untuk KITA..
Maka ia tiada harga dan apa-apa nilai pun pada KITA.

Ikutkan hati jahat,
MALAS untuk menerangkan segalanya..
MALAS layan segala keranah.
PENAT.

Tapi..
meningingatkan pesan Rasulullah s.a.w...

Manusia yang bergaul dengan manusia dan bersabar dengan kerenah mereka adalah lebih baik dari manusia yang hidup mengasingkan diri dan tidak sabar..

Maka..
saya tidak boleh malas.
Selagi mana saya masih bernyawa,
saya perlu bersabar...

Melayani kerenah manusia walau siapa pun dia.
Kawan, tukang sapu, BOS, budak kecik, orang tua kerepot, atau
sesiapa sahaja yang "melintas" dalam perjalanan saya
untuk mencapai redha Allah.

Maha Suci Allah.

Saya MAHU berusaha MENJAUHKAN diri dari RIBA!
Allah MENGISYHTIHARKAN PERANG pada yang melakukan riba.
Apakah anda semua boleh menyelamatkan saya dari kemurkaan Allah jika saya mendengar nasihat anda semua untuk berhutang??

Tapi.
Jika saya tidak mendengar nasihat anda semua..
tentang kejahatan-kejahatan manusia kepada manusia lemah macam saya.
Saya masih ADA ALLAH.
ALLAH YANG MAHA BERKUASA.
BIARLAH APA PUN YANG ANDA KATA.
Allah lebih tahu apa yang baik untuk iman dan kehidupan saya.
Anda hanya manusia.
Anda tidak tahu pun apa yang akan anda akan lakukan dalam masa sesaat akan datang, maka siapakah anda untuk menjangka sesuatu untuk saya..

Allahu AHAD!
Allahu SAMAD.

"Ya Allah yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hati ku atas agamaMu dan ketaatan HANYA kepadaMU"

"Ya Allah, janganlah Engkau palingkan hati kami setelah Engkau beri hidayah kepada kami. Limpahkanlah kami dengan hidayahMu.."

Sikit lagi nak meletup.
Tapi Allah itu sangat BESAR.
Kenapa perlu saya meletup dengan manusia JAHIL?
Sedangkan Allah pun Maha Pengampun terhadap hamba-Nya.

ok tak jadi meletup.
Sekian.
Semoga kita semua di iringi HIDAYAH ALLAH sentiasa.



Tiada ulasan:

Entri terkenal