Ahad, 5 Ogos 2012

Ramadhan hanya berbaki 14 hari...

Salam sejahtera dan semoga seluruh ummat Islam terutama yang membaca blog ini sentiasa berusaha memlihara iman dan anggota. InsyaALLAH.

Diriwayatkan dari Abi Hurairah r.a.,  sesungguhnya Nabi saw. telah bersabda : “Solat lima waktu, Solat Jum'at sampai Solat Jum'at berikutnya, puasa Ramadhan sampai puasa Ramadhan berikutnya, adalah menutup dosa-dosa (kecil) yang diperbuat diantara keduanya, bila dosa-dosa besar dijauhi." (H.R.Muslim)

Diriwayatkan dari Sahal bin Sa'ad : Sesungguhnya Nabi saw telah bersabda :
“bahawa sesungguhnya bagi Jannah itu ada sebuah pintu yang disebut " Rayyaan". Pada hari kiamat dikatakan : Di manakah orang yang berpuasa? (untuk masuk Jannah melalui pintu itu), jika yang terakhir di antara mereka sudah memasuki pintu itu, maka ditutuplah pintu itu."
(HR. Bukhary Muslim).

 Abu Hurairah ra telah berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud: "Sesiapa yang mendirikannya (Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu". 
(Hadith riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai’e, Malik, Ahmad dan Baihaqi)

 Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra: Bahwa sesungguhnya Rasulullah saw. pernah bersabda : Ketika datang bulan Ramadhan: Sungguh telah datang kepadamu bulan yang penuh berkat, diwajibkan atas kamu untuk puasa, dalam bulan ini pintu Jannah dibuka, pintu Neraka ditutup, syaitan dibelenggu. Dalam bulan ini ada suatu malam yang nilainya sama dengan seribu bulan, maka barangsiapa diharamkan kebaikannya (tidak beramal baik di dalamnya), sungguh telah diharamkan (tidak mendapat kebaikan di bulan lain seperti di bulan ini).
(HR. Ahmad, Nasai dan Baihaqy)

Telah berlalu 16 hari Ramadhan yang penuh dengan tawaran dan keberkahan..
Hanya tinggal 13/14 hari lagi peluang untuk kita beramal dan memburu Redha ALLAH.

Usah biarkan keletihan bekerja dan belajar merampas masa dan tenaga kita mencari redha-Nya.

Ya Allah,
Apabila Engkau menetapkan sesuatu untuk hamba-Mu,
pasti Engkau tahu kebaikan sesuatu ketetapan itu untuk hambaMu itu..

Berilah kami kekuatan untuk menempuh ketetapan itu dengan hati yang redha, lapang dada dan rasa syukur yang tidak terhingga walaupun ketetapan itu tidak disukai oleh hati kami..

Sesungguhnya, Ramadhan masih berbaki..

Usah terlalu sedih dengan sedikitnya amal hingga menyebabkan kita berhenti beramal. Teruskan usaha menambahkan amal, jauhi sifat suka mengeluh dan mengungkit...

Allahu akbar, sedangkan dalam melaksanakan ibadah dan ketaatan pun kami memerlukan rahmat dan kasih sayangMu, apatah lagi bila kami berdosa dan lalai..

Wahai para pembaca, tiada perkara yang boleh kita banggakan di dunia ini kecuali keredhaan Allah.

Apalah erti gaji yang banyak, kawan yang ramai, rumah yang selesa, keluarga yang memahami, bos yang baik, perut yang kenyang... tapi darjat yang rendah disisi Allah..

ok ubah sikit macam nilah:

Apa erti kerja yang berdedikasi, bersungguh, hebat dan mendapat pujian tapi ia dilakukan untuk selain Allah.

Akhir kata, peliharalah niat, perbaharuilah niat.. teruskan bekerja di jalan Allah bersabar dan bersyukurlah dengan ketetapan-Nya, kerana Dia tahu yang terbaik buat kita..

Maha Suci Allah.

p/s: leteran untuk diri sendiri.



Tiada ulasan:

Entri terkenal