Rabu, 28 Januari 2009

Jual Ikan, Jual Obat 1

Selamat hari lahir, Selamat Pulang, Selamat Pergi.. Hmm, sengaja penulis gunakan ucap selamat di atas. Sudah selalu menggunakan selamat pagi, tengah hari dan malam. Jadi guna selamat lain pula.. Ubah angin.

Kalau kita pergi pasar, biasa lah kalau kita jumpa orang jual ikan.. Tapi kalau kita masuk kelas, beratur di dalam bangunan perkhidmatan awam untuk bayar bil, atau naik bas, atau di tempat kerja terutamanya kilang dan pejabat,...bisa kah kita bertemu ‘penjual ikan’?..... Mustahil kan?

Jika kita berjalan di kaki lima rumah kedai, perkara biasa jika kita bertemu penjual ubat. Tidak kisahlah ubat tradisional atau ubat moden.. Itu pun dah jarang sangat jumpa.. Kadang-kadang ada jugak orang jual obat dalam televisyen. Bagaimana pula, jika kita sedang berehat di rumah, belajar dalam kelas, jalan-jalan dalam universiti, tiba-tiba terserempak dengan penjual ubat, mesti tercengang kita.. kepelikan..

Haa.. apakah maksud di sebalik jual ikan dan jual obat yang penulis ingin kongsikan dengan kawan-kawan? Pernah dengar perkataan ‘selfish’? Haa, masakan tidak pernah terdengar atau terbaca kan? Hmm, perkataan ini bermaksud mementingkan diri sendiri. Jika di terjemah bulat-bulat, boleh lah dikatakan ‘jual ikan’. (Peringatan: Kaedah begini tidak boleh digunakan dalam aplikasi disiplin tatabahasa yang betul). Cara ini hanyalah salah satu dari teknik penulis untuk menarik perhatian kawan-kawan, supaya meneruskan pembacaan.

Adakah mementingkan diri sendiri ini sikap yang baik? Rasanya kawan-kawan pembaca ada jawapannya. Sudah tentulah TIDAK BAIK.. Pelik sungguh kita ni kan? Dah tahu ‘jual ikan’ itu tidak baik, tapi masih mengamalkannya sebagai amalan rutin seharian walau di mana sahaja kita berada. Seolah-olah, kita ini seorang kanak-kanak yang belum mumaiyyiz (maksud mumaiyyiz adalah dapat membezakan tangan kiri dan tangan kanan)..

bersambung

Tiada ulasan:

Entri terkenal