Khamis, 20 Mei 2010

Oh fikiran

Berjalan-jalan, makan angin sambil membaca blog disuatu petang selepas peperiksaan, memang membuatkan penulis berfikir. Hampir kebanyakan blog sama sahaja tujuan penulisannya.. Meluahkan apa yang terpahat diFIKIRAN. Bezanya adalah penampilan dan persembahan yang digunakan. Dan yang paling penting, niat untuk setiap luahan fikiran itu pasti BERBEZA..
Meluahkan apa yang bermain difikiran bukanlah sesuatu yang menyalahi undang-undang. PASTI. Yang mungkin menyalahi undang-undang adalah cara meluahkan FIKIRAN tersebut. Betullah dakwaan beberapa wartawan dan jurnalis mengenai dunia 'blogging', dunia penulisan berubah menjadi 'murahan' apabila semua perkara dan buah fikiran tidak lagi ditapis dan dinilai oleh pakar yang sepatutnya.
BANYAK dan pelbagai. Itulah perkataan yang penulis rasakan sesuai untuk menggambarkan sifat blog yang wujud. Dari seburuk-buruk fikiran hinggalah sebaik-baik fikiran. Dari sebaik-baik cara menulis hinggalah sehodoh-hodoh cara menulis. Semua ada..

Itulah gambaran dunia ini. Perkara baik dan tidak baik bercampur aduk. Pemilihan dan penilaian baik atau tidak; bergantung pada diri sendiri, ilmu, dan kehendak yang terpahat dalam diri. Percaturan ini bukanlah sesuatu yang mudah. Kehendak kita belum tentu betul dan berlandaskan kehendak Allah..
 
*entri ni dah berzaman buat pekasam dalam laptop

Tiada ulasan:

Entri terkenal