Ahad, 30 Mei 2010

Hati manusia Allah punya

Manusia itu kitalah.. Yang boleh membaca segala tulisan di alam maya ini..

Belum pernah berjumpa, tidak pernah bersua muka. Tidak pernah dikenali hati budinya. Tetapi sekali berjumpa, seolah-olah sudah 10 tahun berkawan. Pengorbanannya jauh tidak tertanding dengan jumlah masa berkenalan.. Siapa yang menyangka ada hamba Allah seperti ini.. Mungkin inilah yang dikatakan persaudaraan kerana Allah. Persaudaraan yang terikat kerana samanya AQIDAH.

Ada juga manusia yang kita tidak pernah harapkan kehadirannya memberi apa-apa manfaat untuk kita. Tetapi tiba-tiba menjadi sangat berharga dan disayangi kerana sikapnya.. Tidak lama ia berlaku. Hanya beberapa tahun. Kemudian, hati manusia berubah. Sikap pun berubah. Sayang kerana sikap itu hilang sedikit demi sedikit. Tiba-tiba hati tersedar. Kasih sayang itu sepatutnya bukan kerana sikap. Tetapi kerana Allah. Tali persaudaraan itu dijaga dan dipelihara kerana Allah. Segala tingkah laku selama mengikat tali persaudaraan itu adalah menurut perintah Allah.

Maksudnya: Sayangkan saudara seislam, saudara seperjuangan itu boleh datang sebagai anugerah Allah, dipupuk atau kita sengaja menghapuskan rasa..

Bagaimana kita boleh jadi begitu rindu pada seseorang yang tidak pernah kita jumpa?? Nabi Muhammad s.a.w dan semua Nabi-nabi yang Allah ceritakan dalam AQ.. itulah rindu dan sayang kerana iman kita pada Allah, iman kita pada AQ.. percayanya kita pada segala kandungan ajaran Islam yang dibawa Rasulullah.

Itu semua isu hati yang menjadi HAK MILIK Allah. Kita hanya peminjam dan penjaga 'barang amanah'.

Tiada ulasan:

Entri terkenal