Sabtu, 8 Mei 2010

Solat itu tiang agama 4

Macam pengecut pulak penulis. Itu pun tidak berani bertanya. ENtah macam mana akhirnya kenalan baru penulis ini menceritakan segala-galanya tanpa perlu bertanya.


Dakwanya bos dia di kedai tersebut tidak membenarkan dia bersolat. SEJAUH MANA KEBENARAN DAKWAAN itu tidak dapat penulis nilai. Untuk menerima ceritanya 100%, itu bukan pendirian dan sikap penulis.

Cerita yang diceritakan orang mengenai orang lain, hanya boleh didengar sahaja.. dan kalau boleh dengar pun tidak perlu. Bagaimana mahu menilai? Jangka masa berada di kedai tersebut terlalu singkat. Tidak adil untuk menghukum orang dan TIDAK PATUT untuk penulis menghukum samada pekerja melayu tersebut ataupun bosnya yang didakwa tidak membenarkan dia bersolat.
...
Dulu pernah penulis dengar salah seorang pensyarah penulis bercerita, dia bertemu seorang jepun dan orang jepun tersebut bertanya kepadanya "Kenapa umat Islam membuang masa beberapa minit untuk bersembahyang semasa bekerja?"
Ini jawapan penulis. Tidak ingat dah apa jawapan yang diberi oleh pensyarah. "Solat itu perintah Tuhan Yang Maha Pencipta. Dia tahu segala baik buruk makhluk ciptaanNya sebagaimana kita mencipta mesin dan komputer. Dengan sebab tahunya kita kelemahan dan kebaikan mesin dan komputer, kita menasihatkan pemilik alat tersebut dengan beberapa panduan penjagaan supaya alat tersebut sentiasa berfungsi dengan betul. Begitu juga dengan kita. Manusia. Dengan solat kita akan berfungsi dengan betul menurut pengetahuan PENCIPTA kita"
....

Cerita ini penulis ceritakan pada kedua-dua staff dikedai farmasi tersebut. Staff melayu dan staff cina. Dengan harapan mereka beroleh sesuatu yang bermanfaat dari cerita tersebut.

Tiada ulasan:

Entri terkenal