Ahad, 17 Julai 2011

Cerita hantu 3

Selepas mengetahui prinsip kita sebagai ummat Islam mengenai hantu dna perkara ghaib..

Mari kita ikuti cerita hantu yang telah penulis senaraikan dalam entri lepas.


Cerita hantu pakai purdah makan darah dan memandu kereta kancil

Ini cerita penulis dengar semasa berada disekolah rendah. Apa yang penulis fikir masa mendengar cerita ini adalah:

Eh? Ramai je makcik-makcik aku tengok pakai purdah? Entah-entah mereka ini makan darah malam-malam.. Dan takkanlah semua makcik-makcik ini makan darah? Ramai kot.. jika semua mereka makan darah pastilah sudah lama mati semua orang sekeliling mereka..

Apakah pelajaran yang ada disebalik kisah ini?

Betapa masyarakat kita sangat PESIMIS dan BERFIKIRAN SONGSANG pada orang yang menutup aurat. Takutnya kita pada orang bepurdah hingga terjajanya kisah hantu seperti ini. Sedangkan bepurdah itu sebahagian dari cara menutup aurat.. Ia tidak diwajibkan secara putus dalam Islam, tetapi tidak menjadi kesalahan untuk para wanita memakainya.. Atau dengan bahasa mudah, tidak salah untuk memakai purdah..

Mungkin semasa kisah ini tersebar, masyarakat masih tidak dapat menerima wanita-wanita Islam yang bepurdah. Sekarang sudah tidak lagi kedengaran cerita seperti ini. Mungkin masyarakat semakin mengenali wanita-wanita ini bukanlah sebagaimana yang telah di propagandakan. [atau hanya sangkaan penulis?]

Atau mungkinkah masih berlegar dikalangan kanak-kanak sekolah tetapi tidak diketahui penulis? [kerana penulis bukan lagi kanak-kanak yang sebagaimana dahulu]..

Selain itu, cerita sebegini membuatkan kanak-kanak yang masih mentah dan jahil tentang agama menjadi takut dan salah faham tentang ajaran Islam terutamanya dalam bab menutup aurat..

Lebih teruk, cerita hantu ini turut menjejaskan atau melibatkan prinsip kepercayaan orang Islam terhadap perkara ghaib. Seolah-olah, hantu makan darah yang memakai purdah itulah yang berkuasa memudharatkan seseorang. Sedangkan Allah yang Maha Berkuasa memberi manfaat dan mudharat.


Bersambung..

Tiada ulasan:

Entri terkenal