Rabu, 10 Ogos 2011

Kita hanya nampak kesalahan orang

Pada suatu hari...

Lebih kurang 50 tahun lepas. 
Seorang ibu telah meninggalkan 5 orang anaknya yang berumur lebih kurang 10 tahun hingga 8 bulan ketika suaminya keluar mencari nafkah dan berkhidmat untuk negara..


Selepas 50 tahun,
Mengapakah ibu melakukan demikian? Kerana ibu mahu melakukan kehendak hati ibu wahai anakku..

Kemudian si ibu yang sudah tua tersebut mendengar kisah Nabi Yusuf dan saudaranya..

Digambarkan kedengkian saudara-saudara Nabi Yusuf a.s sehingga membuang Nabi Yusuf kedalam telaga dan akhirnya Nabi Yusuf a.s memaafkan begitu sahaja kesalahan 10 orang saudaranya itu setelah baginda menjadi pemerintah Mesir.. Sedang, saudaranya ketika itu dalam kesusahan kerana tiada bekalan makanan akibat musim kemarau berpanjangan.

ok.. tidak tahu kisah Nabi Yusuf a.s ? Sila buka Surah Yusuf dalam Al-Quran sekarang dan baca.

Tiba-tiba si ibu membuat satu kenyataan yang menyentakkan hati penulis:

"Boleh ye adik beradik berbuat begitu pada adik beradik mereka??, hanya kerana dengki akan wajah kacak Nabi Yusuf a.s ?"

huhu~

Apakah itu tidak sama kekejaman seorang ibu meninggalkan anak-anak hanya kerana kehendak hati yang ingin bebas, ketika anak-anak itu sangat memerlukan perhatian seorang ibu? [rasa macam lebih dahsyat kot].

Mudahnya kita melihat kesalahan orang. Akan tetapi susahnya kita melihat salah sendiri.

Betapa besar pengajaran dalam kisah Nabi Yusuf a.s itu adalah sifat PEMAAF yang ada pada seorang lelaki soleh bernama Yusuf a.s.. tapi yang di lihat adalah kejahatan dan kedengkian saudara Nabi Yusuf a.s.. Walhal mereka telah menyesal dan memohon ampun dari Allah..

Kawan-kawan, semua kisah di atas adalah kisah benar. baik cerita Nabi Yusuf a.s mahupun cerita ibu tua tersebut..

Marilah kita mengambil pengajaran dari segala pengalaman hidup ini. Jadikanlah semuanya sebagai peluang untuk memahami ajaran Islam. Untuk mencari keredhaan Allah.. Bukannya menjadikan kita lebih jauh dari Allah.

Sekian.


Tiada ulasan:

Entri terkenal