Isnin, 15 November 2010

Nilai kefahaman Islam

Besarnya masalah kerana ia berpunca dari sekecil-kecil perkara. Melarat dan melibatkan masalah negara. Akhirnya masalah dunia.

Jika seorang kanak-kanak itu tidak dididik dengan iman bahawa Allah sentiasa melihatnya, mengetahui akan segala perbuatannya.. Maka membesarlah dia menjadi manusia yang tidak jujur.

Apalah sangat kesan tidak jujur itu jika dia hanya seorang murid sekolah menengah biasa.. Hanya meniru dalam peperiksaan. Tiada kesan pada guru-guru, mahupun kawan-kawan sekelasnya.

Selepas menamatkan zaman persekolahan, dia meneruskan hidupnya sebagai pelajar universiti. Akhlaq tidak jujur itu dibawa bersama. Ia sebagai bekalan demi menempuh kehidupan sebagai siswa kampus.

Sikap tidak jujurnya telah mula memberi kesan pada orang sekeliling. Hanya dengan meniru jurnal dan sumber rujukan.. Kajian demi kajian dilakukan. Tetapi ia tidak berlaku dengan jujur. Kerana pelbagai perubahan data dilakukan agar selaras dengan keputusan kajian yang diramalkan.. Apa jadi? Terbitlah jurnal yang palsu keputusannya. Para pelajar lain telah menjadikan jurnal itu sebagai rujukan utama..

Sekarang, kanak-kanak tersebut telah dewasa. Dia akan bekerja dan bertemu masyarakat. Dia telah diundi menjadi wakil rakyat. Berbekalkan sikap tidak jujur tadi.. Dia pun menang piliharaya. Jadilah dia pemimpin. Penduduk negara menyokong dan mempercayainya..

Kanak-kanak tersebut telah menjadi pemimpin negara! Sedangkan bekalan jujur tiada bersamanya. Bagaimanakah dia memikul amanah dan tanggungjawab negara??

Segalanya bermula dengan kekurangan iman bahawasanya Allah sentiasa melihat gerak geri hambaNya.

Itu baru berbincang mengenai JUJUR. Apakah yang akan terjadi jika ihsan, toleransi (berlapang dada), ithar, amanah, sabar, sangka baik, tawadhu dan ikhlas tidak pernah diterapkan pada pembangunan seorang insan? Ini semua adalah modal pembangunan insan yang sangat penting. Insan yang bagaimakah mahu kita lahirkan jika semua ini tidak diajarkan??

Modal insan ini bukan sahaja untuk melahirkan pemimpin negara. Ia sangat penting demi melahirkan Khalifah Allah yang benar-benar memahami tanggungjawabnya sebagai hamba dimuka bumi. Membentuk para dae’i dan para pemimpin keluarga.. Serta rakyat. Walaupun hanya sebagai tukang sapu dan pengutip sampah!

Tiada ulasan:

Entri terkenal