Isnin, 28 November 2011

Sesungguhnya

Aku paling takut..
Bila di dunia ini beramal sebanyak banjaran titiwangsa.
Tapi semasa berdepan dengan Allah..
Sehabuk pun tidak berguna kerana riya dan takabur.

Aku paling takut..
Bila di dunia ini, bersungguh-sungguh menjaga hubungan dengan manusia..
hanya kerana manusia itu seseorang dalam hidup.
Akhirnya di hari akhirat menjadi punca kemurkaan Allah.

Aku paling takut..
Pada ketakutan aku pada manusia di dunia.
Menyebabkan aku membelakangi perintah dan larangan Allah.
Dalam setiap perbuatanku.

Aku paling takut..
Bila aku ditimpa musibah
dan aku mula mengeluh dan mengadu pada manusia.

Aku paling takut..
Bila aku tidak sedar..
Rupanya, perbuatan dosaku lebih banyak dari amal baikku.
dan rupanya amal baik itu hanyalah debu yang beterbangan!

dan sesungguhnya, aku sungguh malu untuk mengeluh di hadapan Allah kerana terlalu banyak nikmat lain yang telah Dia berikan berbanding musibah yang hanyalah satu dua sepanjang hidup..

Aku takut dan malu ya Allah.

Alangkah beruntungnya orang-orang yang ikhlas dan benar-benar merasai kewujudan Allah dalam hidupnya.

Tiada ulasan:

Entri terkenal