Isnin, 14 November 2011

Managing diversity

Siapa kata ubat sahaja macam-macam warna dan jenis?..
Manusia lebih bermacam warna dan jenis perangainya.

Ikuti kisah dibawah:

Pada suatu hari yang panas-panas sejuk.. Selepas hujan turun.

Tiba-tiba.
Pelangi merah berkata:
Eh aku taknak la duduk sesama dengan pelangi biru. Taksuka warna dia. macam warna racun. [dalam farmasi, warna biru biasanya untuk racun].

Pelangi biru membalas:
eh? macam aku nk duduk sangat dengan kamu tu. MERAH MENYALA!

Pelangi hijau berkata pula:
Hmm saya la cantik, menyala pun tidak racun pun tidak. Warna semulajadi..! Saya tidak perlukan warna lain untuk menghias langit.

Pelangi kuning mencelah:
Perasan la pelangi hijau ni.. saya lagi cantik. Warna diraja tau.. [diraja Malaysia sahaja].

Pelangi oren pula berkata:
Apa kelas warna kuning?! warna oren lebih terang dan meyakinkan.. Tanpa warna oren, tidak berserilah senja..

Pelangi ungu:
hmm.. apa nak jadi ni? Jika semua warna tidak mahu duduk bersama.. bolehkah kita dipanggil pelangi lagi..

Itu kisah khayalan yang direka selepas mendengar ceramah Dr. harlina Halizah siraj di IKIM.fm. [entah apa tajuk sebenarnya tidak sempat penulis tangkap].

Ya ia kisah khayalan yang bunyinya sangatlah hampeh dan pelik..

Tapi selalu berlaku pada manusia. Tidak pula kita merasa pelik.

Aku taknak kawan dengan dia. KASAR!
Eii.. alergic tau. Lemah lembut sangat.
Mana boleh tahan dengan personaliti macam ni. Asyik-asyik merajuk.
Sikit-sikit nak marah. Sikit nak marah.
Eh? awak ni takde perasaan ke.
Apa ni takfaham lagi ke orang benci?
Oh dia tu? toksah la berkawan. buat sakit hati je.
Taknak dah jumpa dia. Asyik dia je bercakap. tak beri peluang langsung.

Entah apa lagi frasa yang menunjukkan berpecah belah nya kita.. Walaupun pada zahirnya kita sentiasa bersama.

Apakah asas kebersamaan kita semua?..
Kelas? warna kulit? professional? akhlaq baik dan buruk..? minat? atau apakah..??

Tiada ulasan:

Entri terkenal