Sabtu, 25 Oktober 2008

Peperiksaan, Examination, Imtihan

Selamat pagi..Sobahul khair, good morning. Sedar tak sedar kita semua ni dah makin bertambah umur dengan kata lain, makin t.u.a lerr.. Kita dah pun berada pada hujung tahun 2008. Perkara paling biasa hujung tahun ni adalah kenduri kahwin dan peperiksaan. Tapi penulis nak kongsi dgn kawan-kawan cuma pasal peperiksaan dulu. Pasal kawin tu, lain kali..

Hujung tahun ni, bukan studen universiti je peksa..budak-budak sekolah pun peksa jugak (SPM dah dekat, PMR baru je lepas). Org yang dah bekerja pun ada ujian kenaikan pangkat (dan sebagainya lah). okey lah, biasanya apa yang kita buat bila nak exam??.. Haaa.. tak lain dan tak bukan..'BERSEDIA' supaya kita dapat lulus dgn cemerlang, ye tak? Antara PERSEDIAAN kita tu, sanggup berjaga malam, skip waktu makan, ngadap nota dan komputer berjam-jam dan meninggalkan segala aktiviti yang kita rasa tak berfaedah untuk priksa kita.

Tu baru peksa, exam, imtihan duniawi.. macam mana dgn PERSEDIAAN kita untuk menghadapi peksa, exam, imtihan di akhirat nanti?? Yelah..elok-elok peperiksaan nanti bertukar jadi "pe.perit.seksaan".. Adakah kita bersungguh-sungguh untuk menghadapinya??

Jangan lupa wahai diri sendiri dan kawan-kawan pembaca sekalian, priksa-priksa di dunia ni hanya sementara dan jadikanlah ia jambatan kepada kebahagiaan akhirat..jangan jadikan ia sebagai penghumban kita ke neraka Allah kelak..

Ada lagi nak kongsi dgn kawan-kawan pembaca sekalian, tapi dah hilang mud untuk menulis topik ini.. nanti dah ada mud baru sambung.

Tiada ulasan:

Entri terkenal