Jumaat, 31 Oktober 2008

PEMBARiS

Haiii..selamat petang..dah banyak baca buku?? ke bz sgt dah tak sempat baca buku? tak minat eh?? selain dari buku yang terpaksa kita baca seperti buku skolah dan buku silibus, ada tak buku lain yang kita baca?..ni soal ni bukan nak suh kengkawan jawab, tapi nak suh pk dengan akal dan hati.
Eh,lupa pulak nak "mention".. buku-buku tu mestilah buku-buku yang bermanfaat..bukan buku tah hapa-hapa tu.. Ni ada satu lagi soalan nak tanya.

Macam mana kita nak tahu buku yang kita baca tu bermanfaat ke "tah hapa-hapa"??
atau buku macam mana yang dikatakan baik untuk kita??

Haaa..nilah kaitan pembaris -tajuk kat atas tu- dengan baca buku. Hehehe, musti penin kan?
Senang je nak paham, baca elok-elok nanti paham lah..

Pembaris guna nya untuk mengukur, ye tak? Kalau tanya budaks tadika pun tahu jawab nyer. Maksud nya (yang ni budak tadika tak boleh jawablah -kot-), untuk kita tahu kepanjangan sesuatu objek, maka kita gunalah pembaris. Atau dengan kata lain, kita tak boleh lah guna benda lain untuk ukur panjang. Contoh nya pakai pensel ke, pemadam ke, sikat ke, cermin mata ke dan lain-lain selain dari pembaris. Kalau kita guna barang-barang ni alamatnya tak dapatlah kita tahu panjang yang kita nak ukur tu.

Nanti mesti ada org akan jawab, pakai sistem ukur zaman dulu boleh apa?..alah mengukur pakai anggota badan kita tu..ingat tak??ish tak ingat-ingat lagi?(maklumlah kita ni tak hidup zaman dulu) alaaa.. contohnya macam jengkal, depa, dan hasta. haaaa..baru ingat?
Boleh gak pakai sistem ni, tapi tak tepat dan universal lah..

Wokeh, untuk kita tahu bacaan kita tu bermanfaat atau sebalik nya, maka kita kenalah ada "pembarisnya". Apakah pembaris itu?? jeng-jejengggg..nak tahu apa dia??? kita jumpa lagi lain kali di tempat yang sama -disinilah-.

Tata..hihih tak islamic lansung..Assalamualaikum..(baik sikit bunyi).ha jawab-jawab, tak jawab dosa.

Tiada ulasan:

Entri terkenal