Khamis, 23 Oktober 2008

Allah Maha Mengetahui 2

Haiii..!pekabar?? hepi tak hidup? kalau hepi cakap apa? Alhamdullilah..maksudnya segala puji bagi Allah. ni penulis nak sambung "cerita bersiri" kat bawah tuh.. kawan-kawan tahu tak sebab apa org tak ikut peraturan? eh penulis ni asyik tanya je kan..meh la penulis jawab sendiri (penulis pun sedar, tak de sapa pun nak jawab soalan penulis ni).

Orang tak ikut peraturan ni ada banyak sebab..tak kesah la peraturan tu peraturan unibesti(universiti) ke, peraturan negara ke, peraturan sekolah ke, peraturan Allah ke.. asalkan namanya peraturan. Sebab nye (menurut pengamatan pennulis lah):
1- tidak tahu peraturan itu wujud.
2- tidak mengetahui sebab peraturan itu di gariskan.
3- perangainya memang jenis "gedebe" (ikuk sedap dia nak wak gapo). dengan kata lain "hantu"
4- perasaan macam; takpe tak ikut pun, bukannya ada org tahu kita tak ikut peraturan tu.

Emmm, rasa macam dah cukup dah sebab yang penulis senaraikan ni. Kawan-kawan nak tahu tak jenis-jenis orang yang menghadapi peraturan???hmmm rasa nya yang tu tak penting kot. yang penting ialah sebab kenapa orang tak nak ikut peraturan..

Tahu tak apa kaitan Allah Maha Mengetahui dengan "mengikut peraturan"? Tahu??dah tahu tak yah baca dah. Ni untuk orang yang tak tahu je. Sebenarnya, hidup kita dimana-mana pun atas dunia ni memang kene ada peraturan. Sebab, dalam hati kita ni ada satu unsur yang sentiasa berusaha nak rosakkan kita supaya kita buat dosa dan maksiat. Itu lah dia setan-(ish ganas pulak bunyi nya tukar lah, syaitan, bunyi elok siket). Dan yang kedua assistant kepada syaitan ialah hawa nafsu, dan dia (hawa nafsu) dilengkapi dengan satu sifat iaitu "tidak pernah puas".

Haaa..musti lagi penin kan?kejap Allah Maha Mengetahui, kejap peraturan, kejap hawa nafsu..pekebendaaa.. lah ni. okey,okey, ni nak bagitaulah ni.. Dengan ada nya peraturan yang di telah ditetapkan Allah (Yang Maha Mengetahui), maka boleh lah kita menjalani kehidupan atas dunia ni sebagai seorang hamba Allah yang taat dan solih kerana dapat menjaga dan mendidik hawa nafsu serta terselamat dari mengikut hasutan dan tipudaya syaitan (huh sesak nafas, panjang sangat ayat)..

Hmm dah faham kan? sekarang fasal peraturan manusia buat pulak. Ni nak bagi contoh cket supaya kawan-kawan faham.
(contoh ini mungkn terkait dgn yg hidup atau pun yang telah mati, dah kalau tak de kaitan tak boleh nak buat contoh pulak)

contoh 1
Tgh bawak kreta, tiba-tiba lampu isyarat merah, tapi kreta lain tak de. maklumlah dah pukul 1 pagi kann. nak brenti ke nak sambung je tekan minyak?

contoh 2
Peraturan cakap kene pakai kasut bila nak masuk kelas, tapi kita lebih selesa nak pakai selipar. sebab peredaran udara lebih baik, kaki pun tak busuk, ye tak?. atau nanti senang nak ambik wudhu untuk solat.

-IKLAN-Panjang nyerrrr.. lah tulis..(sapa nak baca??tak tahulah, tulis jerr. sapa rajin nak baca, bacalah. kalu malas tak dapat lah nak paksa).


Orait, penguraian kepada kekusutan tadi senang je..
"Taatilah pemimpin dikalangan kamu, selagi ia tidak bercanggah dengan peraturan agama (Islam)"

Ada ayat Quran sebut pasal ni tapi tak ingat ayat berapa surah berapa.(saja tak nak tulis kat sini, nak suruh kawan-kawan rajin-rajin bukak quran).

So, selagi peraturan yang digariskan oleh barisan kepimpinan kita tidak menyebabkan dosa dan maksiat, turutlah..Tak rugi pun. kita pun hidup bahagia. Dan kalau peraturan itu menyebabkan maksiat, barulah kita tidak patuh. Kalau tak tahu kenapa peraturan tu wujud, cubalah pakai otak siket..fikir hikmahnya.. kalau rasa gedebe tu, ingatlah kita ni numpang je atas dunia ni. kalau rasa tak de org tengok kita langgar peraturan tu, ingatlah..Allah Maha Mengetahui dan melihat kita.. Yang nak bagi balasan pada kita di akhirat kelak bukannya kawan-kawan kita, bukan ibubapa kita, bukan pihak berkuasa negara kita, semua nya bukann.. Tapi Allah yang akan beri balasan pada kita... Kalau kita ikut peraturan Allah dan dengar perintah Allah suruh taat pada pemimpin (yang beriman) maka, berbahagialah, sebab rahmat Allah itu sungguh luas. dan kalau kita besar kepala tak nak ikut peraturan Allah, ingatlah..Sesungguhnya siksaan Allah itu sangat pedih.

okeh..dah habis..jumpa lagi lain kali. Semoga bermanfaat dan meningkatkan iman kawan-kawan kepada Allah.

Tiada ulasan:

Entri terkenal