Ahad, 12 Oktober 2008

Allah Maha Mengetahui

Bila sesuatu peristiwa berlaku, reaksi kita ada beberapa macam antaranya:
1-gembira dan redha dengan peristiwa tersebut.
2-tak seronok, kecewa dan sedih kerana ia berlaku.
3-tak heran ia berlaku.
4-hairan kenapa ia berlaku

Dan Harapan kita apabila sesuatu perkara berlaku juga ada berbagai-bagai, antaranya:
1-mahu ia terjadi lagi
2-harap-harap tak jadi sampai bila-bila dah.
3-jadi lagi pun tak pa, tak jadi lagi pun tak pa, tak kesah.

So, apa yang penulis nk cerita kat sini?? macam pelik pulak kan? hmm penulis nak cakap pasal qadha dan qadar Allah. Bukan mudah kita nak menghayati qadha dan qadar Allah..betul tak?

Ha apa?? tak susah ek??Aiseh, mmg lah kalau peristiwa yang jadi tu kita suka, tak pa lah. cuba kalau yang jadi tu kita tak suka, tak gembira..macam mana kita nak bersikap redha dan menyerah diri pada Allah?
ha, bukan senang ooo. Tapi bukan senang tu bukan nye alasan kita tak leh buat..

Sebelum tu, kawan-kawan betul-betul kenal ke sapa itu Allah? Boleh ke kita redha dgn segala ketentuan Dia kalau kita tak kenal sapa itu Allah?? EH, teruk bebenor penulis ni ek? memandang remeh pada pembaca, dengan mengatakan kawan-kawan tak berapa kenal Allah..
Bukan niat penulis nak cakap macam gitu. Cuma penulis nak ajak kawan-kawan faham betul-betul, konsep redha dan menyerah diri pada qadha dan qadar Allah.

Redha dgn ketentuan Allah bukan bermaksud kita tidak perlu berusaha, dan percaya pada ketentuan Allah bukanlah bermaksud kita perlu menunding jari dan menyalah kan Allah apabila sesuatu perkara berlaku di luar sangkaan kita..

Percaya dan mengimani qadha dan qadar (atau bahasa kita, kita sebut ketentuan Allah) bermaksud, apabila berlaku sesuatu yang kita anggap "best" kita bersyukur dan tidak bangga diri atau tidak lupa ia adalah pemberian Allah. Manakala, bila jadi perkara yang kita anggap tak "best", kita redha dengan kejadian itu dan tidak meratapi nya. Sedih cket-cket tu besa lah kan.
Kita ni manusia, mmg Allah kasi perasaan sedih, kalau tak cam mana nak rasa sedih bila kita nyesal buat dosa, ye tak?

ok, stakat tu dulu..Semoga kita menjadi orang yang paling redha dengan ketentuan Allah dan paling berharap apabila berdoa.
BABAi

Tiada ulasan:

Entri terkenal