Rabu, 25 November 2009

Qias rokok 4

Tak tahu lah kenapa tiba-tiba penulis rasa nak sebut je fasal merokok ni. Penulis bukannya ada sedara mara yang merokok. (EH kalau ada sedara mara penulis yang merokok pun mereka dah berhenti). Entah kenapa tiba-tiba tajuk rokok ini jadi ter‘highlight’ pulak dalam hidup penulis ni.

Kalau ada perokok-perokok yang baca tulisan ni, pertimbangkan lah untuk berhenti. Kerana anda sememangnya PATUT dan WAJIB berhenti. Dikira dapat pahala jika tinggalkan merokok ni. Sebab meninggalkan suatu perbuatan yang memudharatkan semua adalah satu amal soleh. Tiada kebaikan pun dengan tabiat merokok yang ada itu. Memang susah membuang tabiat (ade-ade je ayat penulis ni. Bukan buang tabiat simpulan bahasa tu tau. Maksud penulis, menyingkirkan tabiat merokok). Yang susah dan sukar itulah membawa pahala.

Bayangkan, jika sekotak rokok RM14 (betul ke RM14 ni, penulis tak pernah la beli, tapi dengar orang cakap je. Tak ingat sangat tapi harga rokok kat Malaysia ni murah sangatkan? Berbanding negara-negara lainla). ok, katalah sehari 2 kotak. Seminggu sudah hampir RM200. Jika sebulan? RM 5880. Cuba kira jika setahun sudah berapa? RM 70000+. Apa yang kita boleh buat dengan duit tu? Banyak nyerr.. kalau pergi haji pun boleh pergi sampai 3 kali dah.

Tiada ulasan:

Entri terkenal