Jumaat, 27 November 2009

Wa hazam Al-Ahzab wahdah

Dan telah dikalahkan bersekutu itu dengan satu.

Hehe, itulah jadinya kalau nak terjemah seketul-seketul. Tajuk pos penulis ni sebenarnya.. jeng jejeng. Takkan kawan-kawan tak perasan kut..

Salah banyak (nak cakap ‘salah satu’ tak boleh sebab banyak perkataan) dari banyak-banyak perkataan yang disebut dalam takbir raya lah.

Ok lah, maksudnya yang telah ditafsirkan adalah:

Dan telah dikalahkan tentera Ahzab itu dengan hanya satu tiupan.

Kawan-kawan tahu tentera Ahzab? Kenapa dengan satu tiupan aje mereka boleh dikalahkan?

Kali ini penulis mahu bercerita mengenai Perang Ahzab. Orait jom kita ikuti kisah di bawah.

Perang khandaq sebenarnya terjadi pada bulan syawal tahun 5 hijrah. Ha? Boleh bayang tak? Bulan syawal tuu. Kalau kita sekarang tengah sibuk nak beraya tak habis lagi.. Betul tak? Macam-macam majlis raya dari kat kampung sampai lah kat tempat keje. Itu baru cerita majlis raya. Belum lagi kisah tempah dan buat kuih raya...

Eh? kejap ahzab, kejap khandaq.. Mana satu yang betul ni? Dua-dua lah betul. Ahzab tu bersekutu. Khandaq tu parit. Perang ini berkisar tentang persekutuan orang-orang kafir laknatullah melawan umat Islam sehingga umat Islam membuat satu keputusan untuk menggali parit disekeliling Madinah.

Nak cakapnya dari dulu lagi orang kafir ni punya bersungguh dan sanggup bersatu untuk kalahkan Islam. Kita ni umat Islam tak pernah nak belajar dari sirah. Asyik nak gaduh je.. Politik tu tak kena, politik ni tak kena. (opss, politik pulak..). Bukan politik saja umat Islam buat gaduh sekarang. Macam-macam. Itulah kita masing-masing kena ingat kan diri sendiri. Jangan gaduh sebab benda kecik aje. Kadang-kadang orang dah seronok sangat nak gaduh dengan kita, kita pun pening kepala jugak.

La? Terlencong dah. Sambung balik perang Ahzab tadi. Perang ini membabitkan bukan sahaja orang kafir musyrikin (kafir yang menyekutukan Allah), malah kafir yang tidak menyekutukan Allah (orang yahudi lah -Bani nadhir). Fuh memang dahsyat oo perang ni.

Bayangkan gali parit sekeliling madinah. Sebenarnya bahagian Utara sahaja. Sebab area lain terlindung dan tak mungkin tentera Ahzab akan masuk dari arah tersebut.

Bilangan tentera muslimin vs ahzab musyrikin adalah 3000 vs 10000. mempertimbang secara lojik dunia, memang konfemlah umat Islam kalah punya. Bukan kalah saja, bolehnya siap kena lenyek lagi. Nak cakap punyalah berbezanya jumlah tentera Islam dan Ahzab.

Macam mana umat Islam boleh menang? Allah buatkan beberapa asbab:

Pertama: Datang angin kencang yang menyebabkan tercabut habis tali-tali kemah tentera Ahzab

Kedua: Rasa bimbang dan gerun yang Allah campakkan dalam hati setiap tentera ahzab.

Ketiga: Perpecahan persatuan dikalangan tentera Ahzab yang dicipta oleh Nuaim bin Mas'ud sebagai helah peperangan setelah diberi kebenaran oleh Rasulullah.

Wah, hebatnya Allah kan? Sekali je Allah nak buat memang habis lah orang kafir. Umat Islam yang syahid dalam perang ni 7 orang termasuk Saad bin Muadz. Nak tahu sapa beliau. Rajin-rajin lah baca buku eh..

Ada banyak lagi cerita-cerita detail dalam perang Ahzab ni, antaranya mukjizat-mukjizat yang Allah beri pada Nabi Muhammad s.a.w.. Tapi itu penulis tak nak ceritalah kat sini.

Nak ceritanya setiap kali bertakbir raya, fahamilah isi setiap kalimah yang kita sebut tu. Bukan tahu nak ikut imam sebut apa semata-mata..

Point lain yang mahu dikongsi dengan kawan-kawan adalah:

HAri raya Puasa disambut selepas terjadinya perang Badar manakala Hari raya Haji pula selepas kemenangan besar umat Islam dalam perang Ahzab..

itulah kita sebut dalam hari raya haji sahaja
Wa hazam al-ahzab wahdah..(kalau salah betulkan ye).

Selamat hari Raya Qurban.. Semoga korban kita ditahun ini diterima Allah sebagai amal soleh yang menjadi syafaat untuk kita diakhirat kelak.

Tiada ulasan:

Entri terkenal