Khamis, 26 November 2009

Qias rokok 5

Itu kalau kita nilai dengan mata wang dunia.

Cuba pulak nilai dengan akhirat. Dengan duit sebanyak tu,

sedeqah pada umat Islam palestin untuk berjihad dan bekerja. Mereka mati syahid bersama senjata yang mereka beli menggunakan wang yang telah kita sedeqahkan tu. Agak-agak, banyak mana dah pahala kita dapat?

Haaa.. mana nak terganti dengan membazirnya kita sedut asap rokok yang kononnya kita cakap buat “macho”, nak fokus dengan kerja dan belajar tu? Ramai je orang boleh hidup sihat dan ceria tanpa rokok.. Kenapa kita bergantung dengan sesuatu yang bukan sahaja merosakkan kita malah merosakkan semua orang yang kita sayang.. Alangkah sampai hatinya mereka.

Susah sangat nak berhenti cubalah beberapa alternatif.

  • Carilah farmasi berdekatan yang menyediakan perkhidmatan “Membantu berhenti merokok”.
  • Atau search sahaja dalam web, apa-apa perkhidmatan yang ditawarkan secara talifon atau alam maya untuk berhenti merokok..
Perkhidmatan Membantu perokok berhenti merokok ni memang ada, tapi kurang publisiti sebab tak cukup sumber tenaga manusia.. Jika benar-benar mahu menjadi seseorang, berusaha mencari jalan terbaik. Di mana ada kemahuan DI SITU PASTI ADA jalan.


Sebelum mengakhiri tajuk ini, meh penulis nak sambung tajuk yang ada. Rokok tidak disebut dalam Quran, akan tetapi ulama telah MENSABITkannya (bahasa Arabnya -QIAS) dengan arak dari segi sifat dan hukumnya. Apakah sifat dan hukum arak? Merosakkan dan HARAM.

Baiii, jumpa lagi.. Semoga penuh dengan zikir sentiasa.

Tiada ulasan:

Entri terkenal