Ahad, 29 November 2009

Fah sya’ 3

Rupa-rupanya jawapannya senang aje. Soalannya apa? Hmm tau dah. Mesti lupa punya. Ke tak baca pun entri sebelum ni? Itulah, bukan boleh caya sangat ni.

Ok-ok, ini penulis ulang balik lah soalannya :

Ayat Quran ada cakap bila kita solat, solat kita itu akan mencegah kita dari melakukan perkara keji dan mungkar. Tapi kenapa kita ini solat tidaklah ditinggalkan. Tapi perangai masih lagi macam orang tidak bersolat?

Takkanlah Allah nak cakap bohong pulak dengan kita kan? Allah kan MAHA BENAR dan Maha Adil. Tiada yang lebih benar dan adil kecuali Allah. Habis kenapa kita jadi begitu iye??

Senang je jawapannya. Aiseh dari tadi asyik cakap jawapannya senang. Yelah jawapan memang la senang. Tapi nak buat itu yang susah. Apa jawapan yang senang itu?

Tadaaaa.. inilah jawapannya

Kerana solat kita itu tidak dilakukan dengan sempurna sebaik-baiknya. Macam mana nak solat dengan sempurna kan.. Malam tidur lambat. Pagi solat subuh Dinasor. Zuhur pulak solat cocok satay dengan asar (Maksudnya elok-elok lepas solat zuhur, berkumandanglah azan asar – jarak antara dua solat fardu itu rapat sungguh seperti satay).

Itu baru cakap solat subuh, zuhur, asar. Maghrib pulak? Isyak’ lagi la tak payah cakap kan.. Solat isya’ dekat-dekat nak subuh. Malam lepas maghrib sibuk tidur. Letih lah katakan. Fuiyoo.. Mak aiii lezer nya penulis ni. Macam bagus je diri sendiri tu. Ini bukan nak suruh orang terasa. Tapi supaya kita sama-sama menginsafi hakikat kita hidup didunia ini sebenarnya jauh sungguh dari gaya hidup orang yang dikasihi Allah.

Bukanlah penulis tulis begini bermaksud penulis tak pernah buat. (Kalau tak macam mana boleh tau pulak kan?). Penulis pun manusia jugak. Salah berlambak pun.. Itulah sebab kita hidup secara beramai-ramai.

Supaya hidup kita saling tegur-menegur agar kita semua sentiasa berada dalam iman kepada Allah.

Tiada ulasan:

Entri terkenal