Ahad, 28 Mac 2010

Baik tak baik (Siri Akhir)

MAsuklah penulis ke Darul Quran pada bulan 12 tahun 2003 sebagai salah seorang pelajar dalam gen5 (04/05). Bermulalah hidup sebagai penghafal Quran.. Perkara pertama yang menghantui

"Boleh ke aku menghabiskan hafalan 30 juzu dalam masa 18 bulan?". "Sudahlah ada penyakit mudah lupa, pemalas pulak tu".

Kawan-kawan tahu, penulis memang lansung tak yakin untuk menghabiskan hafalan 30 juzu dalam masa 18 bulan. Penulis memang senang sangat terlupa.. Rasa mustahil nak mengingat Quran yang banyak itu..

Selama di Darul Quran, pelbagai gaya dan cara penulis menghafal. Seronok, gembira, susah, menangis semua ada. Itulah kenangan paling indah sepanjang hidup. Perjuangan melekatkan kalam Tuhan ke dalam ingatan.. Walaupun pernah berderai airmata kerana susahnya untuk mengingat..

Ulasan: Kalau Allah dah pilihkan jalan untuk kita, jalan itu memang akan sentiasa terbuka. Tinggal kita sahaja untuk sedar atau tidak akan jalan hidayah tersebut. Rupanya hidup tidaklah terkongkong sebagaimana yang difikirkan sebelum menghafal Quran dahulu.

Apa yang nak ditakut sangat menjadi baik? Baik dalam ukuran Allah. Rugi kah? Kenapa kita takut sangat untuk jadi baik? Kerana kita takut tidak bebas? Sampai setakat mana sangat kita mahu bebas?

Berertikah hidup kita (sebagai Khalifah Allah yang dicipta untuk menyembah Allah) jika kita hidup bebas, sebebasnya menurut kehendak hati dan hawa nafsu? Tercapaikah objektif penciptaan kita? Kita boleh rasai sendiri, betapa sia-sianya program anjuran kita jika objektif tidak tercapai. Begitu juga pengajaran kita kepada anak murid.. Apa guna bercakap berjam-jam, jika objektif pengajaran tidak kesampaian?.. Begitu jugalah hidup kita.. Jika objektif penciptaan kita tidak tercapai, apalah faedah kita hidup dan mati di dunia ini..

Ingatlah duhai diri kita semua, Allah tidak rugi apa-apa dengan kecurangan kita.. KiTA yang RUGi.. Kita yang bakal menderita diakhirat kelak. Penderitaan sementara didunia yang kita pilih atau penderitaan selamanya di akhirat?. Sesungguhnya aqal yang sungguh sempurna ciptaan Allah itu mampu memberikan jawapan pada kita. Ayuh kawan-kawan, bangunlah dari mimpi tidur panjang. Sedarlah, syaitan sedang menghanyutkan kita dalam lautan hawanafsu.. Bangunlah.. Sebelum kita benar-benar tidak dapat bangun selamanya..

Tiada ulasan:

Entri terkenal