Selasa, 27 Januari 2009

Al-Quran sahabat DiA

Sobahal Khair, jawabnya sobahunnur. Masa ‘ul khair, jawabnya masa’unnur. Illaliqo’ jawabnya ma’assalama.. (betul ke ni? ke dah terbalik.. belajar bahasa Arab tapi tidak digunakan, habis lupa.)

Kawan-kawan nak dengar satu cerita? Cerita penulis ini berkaitan dengan seseorang yang sangat bersungguh-sungguh menghafaz Al-Quran. Tidak boleh disebut siapa orangnya, tetapi sikapnya boleh dicontohi. Dia adalah seorang yang sangat rapat ikatannya dengan penulis.

Beberapa tahun lepas, dia memohon untuk memasuki program persijilan DQ-UIA , tetapi permohonannya itu tidak berjaya. Semangatnya untuk memelihara kalam Allah tidak terhenti di situ. Dia cuba memohon ke Ma’had Tahfiz negeri. Alhamdulillah berjaya.. Bermulah episod hidup barunya sebagai hafiz. Rupa-rupanya, perjalanan dia untuk mendapatkan kalimah Allah tidak semudah yang penulis sangkakan. Dia diuji dengan suasana di tempat pengajiannya.. Bagi penulis itu masalah biasa. Tetapi, sekarang barulah penulis sedar, ‘suasana’ itu sungguh menggangu kekhusyukkannya untuk melangkah maju (dalam proses menghafaz). Suasana itu sangat menggangu si dia. Mungkin tidak perlu penulis kongsi apakah ‘suasana’ itu, tapi cukuplah penulis katakan, ‘suasana’ itu bukanlah suasana yang kodusif untuk orang yang mahu bersungguh-sungguh menghafaz Al-Quran.. Akhirnya, dia telah mengambil keputusan untuk meninggalkan Ma’had tahfiz berkenaan walaupun mendapat tentangan hebat dari keluarga..

Akhirnya dia mengambil keputusan untuk menuntut di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan Agama sebagai pelajar STPM. Apa yang benar-benar menyentuh hati penulis adalah, kesungguhannya memelihara Al-Quran setelah berada di sekolah tersebut.

Buat pengetahuan kawan-kawan pembaca, dia perlu keluar ke sekolah sebaik sahaja selepas melaksanakan solat subuh dan hanya akan sampai ke rumah ketika hampir-hampir asar. Sebelum ke sekolah, dia akan singgah di Ma’ahad Tahfiz berhampiran untuk memperdengarkan bacaan hafalannya kepada ustaz di situ (Ma’ahad tahfiz yang sudah ditinggalkannya sebelum ini –jarak antara Ma’ahad tersebut dan sekolahnya kira-kira 10 min berjalan kaki). Kadang-kadang dia terlewat ke sekolah kerana perkara ini. Tetapi dia tidak jemu dan bosan meneruskan rutin kehidupan ini selama hampir 2 tahun. Inilah bukti dia benar-benar mahu menjaga kalimah Allah. W/pun sudah meninggalkan Ma’ahad tersebut, dia tetap meneruskan perjuangan menghafaz Al-Quran.

Pengalaman penulis semasa bersekolah dahulu, keluar sebelum subuh dan sampai di rumah hampir-hampir asar adalah sangat memenatkan.

Tapi dia ini, setelah balik dari sekolah dia akan mengulangkaji pelajaran dan hafalannya. Selepas isyak, dia terus bersedia untuk tidur supaya dapat bangun awal keesokkan paginya.

Apabila tiba musim cuti, dia akan mengulangkaji hafalannya seharian. Kadang-kadang sehingga penulis merasa cemburu dan terfikir, “mengapa aku tidak serajin dia mengulang?”. Jika dia mengulangkaji pelajaran, sudah menjadi kewajipannya untuk memasang bacaan Al-Quran dendangan Sheikh Sudais. Hidupnya bergelumang dengan Al-Quran.. Jika di‘tebuk’, dia pasti dapat menyambung ayat Quran dengan lancar..

Kawan-kawan.. Bagaimanakah sikap kita dengan Al-Quran? Berapa muka surat sehari kita tatap dan tadabbur? apakah kita berusaha memahami setiap kalimah Allah yang mulia itu? Pernah kah kita meneliti apa perasaan kita dengan Al-Quran sebagaimana telitinya kita menjaga hati dan perasaan diri serta orang sekeliling?

Adakah Al-Quran itu sesuatu yang asing dalam hidup kita? Pernahkah kita berusaha memperbaiki bacaan kita? Kisah itu adalah contoh orang yang telah berjaya meletakkan Al-Quran disudut hatinya. Apakah perkara yang kita letakkan disudut hati kita selama ini?

Khas buat kawan-kawan seperjuangan yang pernah sama-sama mengalirkan air mata kerana susahnya menjaga kalimah Allah: Janganlah menyalahkan suasana sebagai sebab kita kekurangan semangat untuk mengulang. Kitalah yang sepatutnya membina suasana tersebut. Kesusahan kita itu pasti akan dikira oleh Allah.. Kumpulkan kembali semangat yang tertinggal, pohonlah kekuatan dengan Allah. Yang penting kita berusaha, hasilnya biarlah Allah yang tentukan..

Al-Quran itu panduan hidup kita.. Meninggalkannya bererti mengucar kacirkan hidup, memusnahkan hari yang penuh dengan harapan, hari akhirat.

Tiada ulasan:

Entri terkenal