Sabtu, 21 Ogos 2010

salah lagi; jangan la mengeluh

A-a-a-a... rasa macam nak bertempik. Seolah-olah macam ada sesuatu yang sedang kembang dalam kepala dan meminta untuk kepala memberi laluan padanya supaya ia dapat keluar bebas.

Isk-isk. Itulah bila terlupa Allah itu sentiasa ada Maha Pengampun. Bila teringat segala salah dan keterlanjuran; memang rasa macam nak bertempik sepuas-puasnya. Kenapalah aku dah buat kesalahan ‘gong’ macam tu??

Penulis percaya, kawan-kawan pun pernah rasa macam ni kan. (Tapi tidak tahu bagaimana untuk menterjemahkannya). Sedih dan kecewa kerana melakukan suatu kesalahan, kesilapan dan dosa.

Sebab kita melakukan dosa? Cuai. Lupa. Tidak tahu. Buat-buat lupa. tekanan sekeliling (huh mula nak salahkan keadaan –padahal keadaan itu adalah susunan rancangan Allah- dan pelbagai sebab yang tidak dapat disenaraikan di sini..

Manusia tidak sunyi dari kesalahan. TER-buat salah atau SENGAJA buat salah. Tugas kita adalah ingat mengingati, memperbaiki dan memohon keampunan dari Allah. Yang sangat penting adalah terimalah kenyataan yang manusia memang banyak kesalahan. Asyik kondem sana kondem sini.. tak berapa bagus untuk kesihatan pergaulan sesama manusia..

Untuk memaafkan orang lain sila maafkanlah diri sendiri dahulu. Beri peluang pada diri sendiri untuk berubah. Maka dengan itu, lebih mudah untuk kita menerima kesalahan orang lain.. TERIMA = MAAFKAN dan beri peluang untuk orang lain berubah. Bukanlah maksud terima = biar je diri/orang buat salah.

Jika kita sendiri pun tidak dapat menerima kenyataan yang diri kita ini serba kekurangan dan penuh dengan kesalahan, bagaimana kita mahu menerima takdir bahawasanya manusia lain juga seperti kita yang punya warna-warni kesilapan??

Jikalah manusia diciptakan sempurna iman dan akhlaqnya, maka apalah perlunya kita pada Al-Quran, Rasulullah.. dan yang lebih utama.. pergantungan kita pada Yang Maha Mencipta..

Tiada ulasan:

Entri terkenal