Ahad, 1 Ogos 2010

Hmm kalau berani puji la lagi..

Nak dengar satu cerita betul tak? Nak ke tak nak dengar, nak cerita jugak. Tak nak dengar g baca benda lain.

Ceritanya begini..

Pada suatu hari, penulis terbaca ada seseorang telah memberi pujian yang melambung-lambung pada adik penulis kerana keputusan peperiksaannya terbagus dari yang bagus-bagus.. Maka penulis pun bimbang adik penulis tertipu atau termakan dengan pujian yang sangatlah melambung dan berulang itu, maka penulis pun memberikan nasihat pada dia. Dengan harapan, syaitan tidak akan berjaya merosakkan hati adik penulis.


Tahu apa yang adik penulis jawab?
Muallimah kat sekolah dulu pernah cakap, kalau orang puji kita, kita boleh baling dia dengan pasir..

Oh, mendengar jawapan tu penulis teringat satu komen dari kawan penulis:
Mutiara bd ni, bukan senang nak dengar dia puji orang. Kalau dia puji tu maknanya memang betulla orang tu bagus seperti yang dipuji. (tak ingat dah di mana dan siapa yang berkata demikian).

Adakah kawan-kawan tahu, yang kita boleh baling pasir pada orang yang memuji kita? Kalau tak salah penulis, ada hadis kot cakap macam ni. Sebab tu penulis takut nak puji orang. Puji pada Allah takde lah banyak mana, tiba-tiba puji orang melambung. orait ke tak sebagai hamba Allah? Kadang-kadang, TERpuji jugak orang yang memang penulis kagum tu. Tapi sekiranya kepala masih ingat akan “kalau ada orang puji kita, kita boleh baling dia dengan pasir” pasti tak puji dah la..

Kenapa bahaya sangat pujian orang neh? Sampai boleh baling dengan pasir? Sebab pujian orang akan menyebabkan kita jadi riya’, ujub, takabur, dan macam-macam lagi penyakit akan lekat dalam hati kita. Penyakit hati ini buruk padahnya. Banyak kesan sampingan pada ibadah, aqidah, dan amalan seharian kita.. Walhal kelebihan yang manusia puji itu sebenarnya PINJAMAN Allah semata-mata. Nak tengok macam mana kita guna kelebihan itu. Untuk menjadi manusia yang berTUHANkan Allah atau berTUHANkan benda-benda lain.

Memangla cakap kita orang Islam, tuhan kita Allah. Tapi cuba kita muhasabah balik, betul ke kita buat Allah itu sebenar-benar tuhan kita? Bila bertembung kehendak hawanafsu dan perintah Allah, yang mana kita dahulukan? Contoh; rasa nak bergosip kerana ada sesuatu yang sangat ‘menarik’ pada pandangan kita. Adakah kita sanggup tinggalkan perbuatan tersebut atau kita teruskan juga sambil memberi pelbagai alasan demi melojikkan tindakan dosa kita itu?? oh sesungguhnya kita ini sangatlah perlukan Allah. jadi ikutlah perintah Allah. Jangan berlagak sangat dengan Quran sampai 2-3 hari tak baca pun Quran. Sudahlah malas untuk mentadabur.. baca pulak jarang-jarang sekali. Macam mana nak rasa Quran itu sebenarnya mukjizat..

(oh dahsyatnye BM mutiara bd ni. Maaflah kalau ada yang kurang berkenan)

Tiada ulasan:

Entri terkenal