Ahad, 8 Ogos 2010

Buaya oh buaya

Kawan-kawan pernah tengok buaya tak? Eiiii gerunkan. Dah la badannya menggerutu, besar lagi.. Mulut dia toksah cakap la kan.. Itu belum buat pemerhatian pada gigi dia lagi.. Besar dan tajam.

sebenarnya nak letak gambar buaya tengah menguap.. 
tapi internet lamabat sangat. Jadi kawan-kawan imagine je lah ye

Itu sebab kita tak berani nak dekat dengan buaya.. Kalau buaya yang fizikalnya kita nampak dia buaya takpe la.. Boleh la kita jauhkan diri darinya. Masalahnya kalau buaya itu kita tak nampak sifat “kebuayaannya”.. kerana dia nampak macam manusia. Hehe. (Ini lebih digeruni)..

Kawan-kawan.. hati-hati ye. Buaya ada di mana-mana dah sekarang. Dulu heboh satu negara bila ada kes rogol. Ingat-ingat penulis, masa berita macam tu mula heboh, penulis masih disekolah rendah. Sekarang, orang macam dah tak hairan.. Berita bayi kena buang, kelahiran luar nikah.. dah jadi macam berita ruji.. hari-hari mesti ada.

Agak-agak berita anak luar nikah dah jadi berita “tak menarik perhatian”, akhirnya tak masuk dah berita. bukan bermakna kes tu berkurangan.. Itu bermakna, masyarakat kita jadi “alah bisa tegal biasa”.. Kes tetap meningkat.. Semakin hari semakin bertambah kelahiran bayi luar nikah. Sebenarnya bukan sahaja kerana ‘buaya’ tetapi kerana sokongan orang-orang yang tidak dapat mengenal pasti siapakah ‘buaya’..

Inilah hikmah perintah Allah supaya menjaga batas pergaulan.. Kesan bebasnya pergaulan 20-30 tahun dahulu telah dibuktikan dengan jelas pada hari ini. Anak luar nikah itu tidak lah datang secara automatik.. Kan? Hampir semua peringkat usia sudah jelas, bayi itu bukan menempati rahim wanita secara tiba-tiba..

Ia hanya bermula dengan tidak menjaga pandangan. Kemudian terasa “manisnya” muka si dia. Sukanya melihat dia tersenyum. Cuba-cuba untuk mendekati.. POSITIF! Meneruskan langkah seterusnya.. Berkenalan, beramah mesra, dan mula “mengenali”. Hilang rasa kekok (yang sepatutnya disimpan dan dijaga). Akhirnya.. Inilah pintu zina. Allah memberi panduan untuk menjauhi pintu zina. Bukan semata-mata menjauhi zina..

Sedihnya melihat masyarakat. Juga sedih dengan diri sendiri. Entah apalah sangat sumbangan yang boleh penulis lakukan demi menyampaikan betapa penyayangnya Allah selain peritnya azabNya akibat keingkaran diri sendiri..

Tiada ulasan:

Entri terkenal