Ahad, 7 Februari 2010

Seraburtt

Pernah tak rasa macam hati tu tak tenteram je.. Asyik teringat salah sendiri, teringat kerja yang banyak tak siap-siap lagi, atau asyik terbayang je muka orang yang tak sepatutnya kita bayang?

Pernah tak? pernah tak? Eh banyak kali pulak penulis ni tanya kan? Saja je tanya banyak kali, nak suruh kawan-kawan mengaku. Hehe. Ek-eleh, tak yah la nak jual mahal. Bukan penulis tak tahu, mesti pernah punya. Siapa lah yang tak pernah rasa susah hati kan?? Fitrah la tu. Macam mana riang pun kita nampak seseorang itu, pasti dia tetap pernah rasa susah hati.

Tahu tak sebab apa kita jadi susah hati? Sebab kita tak banyak ingat Allah. Kalau susah hati tengok maksiat berleluasa tu lain pulak. Itu susah hati orang beriman. Agak-agaknya lah macam mana nak jadi orang selalu ingat Allah? Senang je. Cewah.. Cakap mAcam senang sangat nak buat..

Memanglah, bila dah jadi kebiasaan senanglah buat. Masalahnya nak jadikan kebiasaan tu macam lah senang sangat ye dop?

Apa kita buat bila kita suka seseorang? Mestilah kita selalu nak duduk dengan dia, cakap dengan dia, kalau duduk dengan orang lain pun cakap fasal dia, jika seorang diri pun asyik teringat kat dia.. Betul tak? Kalau nak buat apa-apa pun mesti ingat kat dia.. Ooo tak nak ngaku pulak ye? TAkpe-takpe, tak suruh ngaku pun. Baik sambung balik. SAmalah jugak dengan Allah. Bila kita suka dan cinta dengan Allah, apa-apa pun mesti kita akan ingat Allah dulu sebelum benda-benda lain.. Betul tak? Bila kita selalu ingat Allah dalam apa jua pekerjaan, Insya Allah tak serabut. Konfem. Ini ada jaminan dalam Quran. Surah Ar-R'adu tak ingat dah ayat berapa tapi maksudnya (ayat 13 kot):

"dengan mengingati Allah, hatikan menjadi tenang"

Tapi kena ingat, hati kita ini tak boleh dicampur-campurkan perkara baik dan tak baik. Maksudnya, kalau kita dah selalu buat dosa dan maksiat, susah la sikit Allah nak masuk dalam hati kita. Sebab tu kena selalu minta ampun dari Allah.. Supaya ada ruang untuk kita letakkan Allah dalam hati.

wokeh,bai-bai..

Tiada ulasan:

Entri terkenal