Khamis, 5 Mac 2009

Sakitnya 2

Apakah yang menyebabkan penulis mahu menulis tentang sakit ini? Kerana, sekarang penulis sangat terkesan dan terasa dengan kesibukkan yang melanda diri dan rakan-rakan penulis yang lain.

Dan ia mengingatkan penulis mengenai hadis Rasulullah mengenai “rebutlah lima perkara sebelum datang 5 perkara”. Hmm, kan ada nasyid yang didendangkan oleh In-team (betul ke? dah lama tak dengar, tak ingat dah siapa yang menyanyikan) tu.

  1. Masa lapang sebelum masa sibuk
  2. Sihat sebelum sakit
  3. Senang sebelum susah
  4. Muda sebelum tua
  5. Hidup sebelum mati

Semua nikmat ini memang manusia senang sangat lupa. Yang penulis nak highlight di sini, sihat sebelum sakit dan lapang sebelum sibuk.

Okay, penulis cerita fasal sihat sebelum sakit dulu. Sunnah (atau kebiasaannya) kita adalah sihat, dan jika ada perkara yang abnormal barulah di sebut sakit.. Ye kan? Apa yang penulis nak kawan-kawan faham di sini, kita jarang bersyukur dengan nikmat sihat yang Allah beri. Apa yang kita buat semasa kita sihat? Berapa banyak masa kita guna untuk mengingati Allah? atau masa sihat itu kita guna untuk melakukan perkara yang di ridhai Allah? Apa yang selalu kita buat masa kita sihat?

  1. Bila rasa tak puas hati dengan orang, kutuk orang puas-puas
  2. Keluar dating dengan orang yang bukan mahram
  3. Menonton pelbagai cerita yang dirasakan best dan menarik
  4. Solatnya hentam-hentam saja, (asalkan solat)
  5. Zikir pada Allah? huh, bila ‘fri’ je
  6. Tangguhkan kerja, nanti dah nak dekat due date baru siapkan
  7. makan apa sahaja, penuhkan perut dengan segala benda yang kempunan
  8. Rasa nak datang kelas, datang, rasa tak nak datang kelas, ponteng lah
  9. orang nasihat apa dikesah? asalkan aku bahagia dan boleh buat apa yang aku nak

Betul tak kita bersikap macam ni semasa sihat? Owh? kawan-kawan pembaca tidak begitu kann.. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah jika kita tidak berbuat perkara sebegini.. Apa yang sepatutnya kita buat semasa kita sihat?

mcm biasa sambung lagi..

Tiada ulasan:

Entri terkenal